Forum

Soltørret tomat

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Dennis Andersen, 3. juli 2005 kl. 20.18

Hej.

Vi har i vores have en masse dejlige tomater.

Vi kan allerede nu se at vi får i overflod af dem.

Dem kan vi slet ikke spise da de 6 planter giver i overflod. Vi ville så gerne soltørre dem. Hvordan gør man det? Vi går ikke ud fra at man bare lader dem ligge i solen.

Venlig hilsen

Helle & Dennis.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: BN, 4. juli 2005 kl. 12.19

Halver tomaterne, læg dem tæt på en ovnplade (to – tre hvis I har varmluftovn), drys med krydderurter (f.eks. oregano, merian, rosmarin) og salt, og lad dem tørre i ovnen ved svag varme i så mange timer som I synes er nødvendigt. I får ikke soltørrede tomater, men såkaldte "semi-dried" (halvtørrede) tomater, en utrolig lækkerbisken – ren velsmag, og et hit både som tilbehør og som deltager i en god salat. Jeg opbevarer dem lagt i små plastbøtter, dækket med olivenolie. De holder en god uge i køleskab, og er eminente af fryse ned (ligeledes i olie). Det er som at tage lidt af sommeren op af fryseren en kold vinterdag.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne, 5. juli 2005 kl. 18.57

Jeg soltørrer tomater på mit tørrestativ (et af de sammenklappelige) hvorpå er lagt gazestof. Først halveres tomaterne og drysses let med salt. Om natten og i fugtigy vejr tager jeg hele stativet ind. Jeg vender og drejer hver dag og skifter evt gazestoffet hvis det bliver snasket de første dage. Hvis vejret er med os, lykkes det fint. Ellers kan man foretage den sidste tørring i ovnen med lågen på klem og max 50 grader.

God sommer, Marianne

Nyt svar til emnet »Soltørret tomat«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Soltørret tomat

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider