Forum

Forårshvidløg

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 3. juni 2021 kl. 9.21

Jeg har så mange forårshvidløg (oversete hvidløg, hvor hvert fed året efter prøver at få plads til at blive et hvidløg), at jeg vil høre om der er nogen, der har gode forslag til anvendelsen.
Indtil videre har jeg brugt som tilsætning i salatskålen, grønt drys på æggekage og blandet ned i retter, hvor der skulle bruges hvidløg.
Overvejer, om der kan laves suppe af dem, eller om de kan dampes og serveres sammen med asparges.
Men vi har mange forårshvidløg, så jeg kan godt bruge flere forslag - de står i vejen for ukrudtsreguleringen.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 3. juni 2021 kl. 10.48

Hej Lars Holt

Når nu vi skal til det med opskrifter ;-) får du lige vores favorit:

Vi kalder den "50 fed og åbne vinduer":

En friskslagtet kylling deles i 4
Brunes i en dyb støbejernspande på begge sider
Læg kyllingestykkerne over på en rist.
Brun 50 fed hvidløg i samme olie som kyllingen blev brunet i.
Tilsæt 2 dl bouillon eller 2 dl hvidvin, når hvidløgene har god farve.
Drys med en smule salt.
Læg kyllingestykkerne tilbage i panden ovenpå hvidløgene.
Dæk med et låg / omvendt pande i passende størrelse.
Lad panden simre 30 - 40 minutter.

Tag kyllingestykkerne op - hold dem varme

Sæt fuld varme på panden nogen minutter - tilsæt evt lidt mere væske..
Hæld pandens indhold op i passende beholder - tilsæt fløde.
Blend kort & juster evt med mere fløde.
Dyppelsen serveres for sig - evt krydres med lidt frisk rosmarin (vi kan ikke så godt lide hvis rosmarin kommer med i blenderen..)

Server med nye kartofler eller med grovbrød og en god bunke asparges, der blot har været i kogende vand i 1 minut

Velbekomme !

Venlig hilsen
Lone

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 3. juni 2021 kl. 16.34

Jeg har også en hel del små hvidløg og opdaget at de åbenbart kan overleve min form for kompostering. Så hele kålbedet er sået til med små hvidløg. Det er sorten Rød estiske jeg hovedsageligt dyrker. Normal får hønse dem da det skulle være godt imod utøj...

Jeg har i år besluttet mig for at lade dem blive til fuldvoksne hvidløg, da jeg har mange, der efterspørger mine hvidløg...De små løg gider jeg ikke bruge tid på...
Men ellers sylter jeg dem rå.. Dvs at jeg renser fedene og over hælder dem med flydende rå honning, hvorefter de fermenteret i nogle uger. Herefter kan de holde sig rigtig længe og smager både sødt og stærk samtidig. De kan stadig bruges til madlavning eller til at holde en forkølelse for døren.

Der findes i øvrigt rigtig mange bøger om brug af hvidløg i køkkenet. Jeg tror at jeg har 3 stk stående som jeg sjældent kigger i. Ellers bruger vi masser af hvidløg her i huset. Problemet med det er vinter opbevaring, at de ofte spire ved lidt for høj varme og er ubrugelige når vi når frem til maj måned... Det er det største problem ved hvidløg..

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 3. juni 2021 kl. 16.51

@Lars

Jeg laver hvert år hvidløgssalt af 80% af de høstede hvidløg.
Alle de oversete betragter jeg på lige fod med øvrigt ukrudt.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. juni 2021 kl. 13.12

Jeg siger mange tak for de gode råd. Det er også sådan, jeg bruger mine hvidløg.
Jeg har åbenbart ikke forklaret tydeligt, at det er forårshvidløgene, jeg søger inspiration til. Der er næsten intet løg under, men en frisk grøn top.
I går skar jeg 1 forårshvidløg, 4 gange så mange vinrabarber og en stilk blegselleri i små stykker. Derefter blandede jeg det i græsk yoghurt og krydrede med salt, peber og timian. Det blev fint, men der kunne godt have været et forårshvidløg mere.

Nyt svar til emnet »Forårshvidløg«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Forårshvidløg

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider