Forum

Mystisk plante i urtehaven!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anette, 7. juli 2005 kl. 19.52

Der er kommet en uindbudt plante i min urtehave, som jeg har ladet gro, for at se hvad den udvikler sig til. Nu skal den til at blomstre, og blomsterne ligner hjulkroneblomster. Jeg har kigget havebøger og nettet, for at se billeder af hjulkronens løv – desværre er det kun blomsterne jeg kan finde billeder af. Løvet på min plante er en stor bladroset, der sidder helt nede ved jorden. Bladene er blågrønne, lidt lodne og meget store (ca. 12 cm brede og 18–20 cm lange). Kan nogen genkende denne beskrivelse? Planten er ca. 30 cm høj.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjm, 11. juli 2005 kl. 17.24

Prøv at se under Kongelys?

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Nielsen Lund, 28. september 2005 kl. 9.49

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette, 28. september 2005 kl. 17.39

Tak Henning! Jeg tror du har ret, men det undrede mig at den både havde lyserøde og blå blomster på én gang. Har du oplevet det?

Jeg turde ikke spise den, for jeg syntes blomsterne lignede noget fra natskyggefamilien, men hvis den kommer igen næste år, og det gør den jo nok, må jeg prøve den i salaten!

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Nielsen Lund, 28. september 2005 kl. 23.29

Hej Anette

Jeg tror kun at jeg har set dem med blå blomster, men der findes flere forskellige planter fra samme familie, som både har blå og violette/røde blomster på én gang, så det kan selvfølgelig ikke udelukkes.

Ville nok ikke selv forsøge at spise planten, uden at være helt sikker på hvad det er... der findes jo en del giftige planter i folks haver.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine, 29. december 2005 kl. 14.35

Nu er det jo længe siden i skrev, men alligevel.

Hjulkronene blomster er som udgangspunkt blå. De bliver lyserøde, når der har været en bi forbi og suge nektaren. Bierne går også uden om de lyserøde, så der må være noget "signalværdi" i det.

Blomsterne kan sagtens spises – og det kan resten af planten også. De smager ikke rigtig af noget og ser blærede ud i salat *s*

Derudover er mine kaniner glade for hjulkronen.

Tine

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sonnich Brinch Morgenstern, 4. april 2006 kl. 20.35

Hvis man piller blomsterne forsigtigt af og lægger en eller to i hvert rum i en isterning-bakke, kan man lave nogle smukke sommerdrinks – også om vinteren.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B, 4. april 2006 kl. 22.49

Blomsterne starter med at være lyserøde og så bliver de blå – du kan selv kigge efter, de helt udsprungne er alle blå, mens de helt friske er pink, den findes også i hvid. Vil påstå at den smager af agurk!

Nyt svar til emnet »Mystisk plante i urtehaven!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Mystisk plante i urtehaven!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider