Forum

Hvidløg – status efter kold maj tør juni

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 21. juni 2021 kl. 21.55

Hvordan ser det ud hos jer? Jeg synes de er lidt bagud og jeg når nok en uge eller to ind i juli før jeg høster i år.

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. juni 2021 kl. 22.10

Mine mangler at danne yngelløg, men er ellers meget fine i år. Jeg har givet dem godt med kompost og kyllingegødning og var bange for at jeg havde brændt dem af. Men de er lige tilpas i størrelsen...

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 22. juni 2021 kl. 6.42

Mine ser fine ud. Men løgene er lidt klejne synes jeg. Jeg tvivler på, at de bliver særlig store i år.

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 22. juni 2021 kl. 9.22

Mine ser umiddelbart ud, som de plejer. De er ved at danne topløg nu.

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. juni 2021 kl. 22.23

Tak til jer alle for svar :)

I år har jeg to rækker af en sort, hvor jeg ikke havde fed nok og supplerede med hele småløg som ikke havde dannet fed. Planterne fra de små hele løg ser væsentlig kraftigere ud end dem fra fed. Er det noget I har set?

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 22. juni 2021 kl. 22.50

Nej tværtimod. Jeg dyrker rød estiske hvidløg. Her er småløg som purløg, men jeg vil tro at de når en anselig størrelse på sensommeren. Det kan godt være at de bliver bedre til næste år, hvor de er 2 års...

Hvilket sort dyrker du?

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 23. juni 2021 kl. 9.14

Når jeg har lavet forsøg med fed contra hele, enkelte løg har jeg ikke set nogen forskel.
De hele, enkelte løg får jeg ved år et at lægge topløg, der så år 2 er blevet til hvidløg uden fed. Hvis de ikke graves op danner de fed år 3. Og så bør de graves op, for ellers danner hvert fed løg, der danner fed. Og når der ikke er plads nok, bliver feddene små - så bliver det "forårshvidløg".

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 23. juni 2021 kl. 9.15

PS Jeg er gået tilbage til kun at dyrke estisk rød.

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 23. juni 2021 kl. 20.25

@Søren
De løg det drejer sig om er af artiskoktypen (Mesidrõme).
Jeg dyrker hvert år 2 sorter af artiskoktypen og så Rød Estisk.

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 24. juni 2021 kl. 21.47

Ok jeg dyrker som før nævnt både rød estiske hvidløg og en anden som jeg har på 3 år og som skulle holde længere
Det kunne sagtens være den samme som dig. Det var en som jeg fik af Jesper Bay, der anbefalede den.

Jeg syntes at det største problem med hvidløg er at de ikke holder så længe, at de begynder at spirer så snart de har fået lidt varme...

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. juni 2021 kl. 21.59

@Søren

Den længste holdbarhed oplever jeg ved at tage dem ind i stuetemperatur, så snart de er tørret og renset.
I hvert fald frem til december, men ofte længere.

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 24. juni 2021 kl. 23.09

Jeg får en masse hvidløg i år og så vil jeg prøve at sylte nogle. Jeg har tidligere blended nogle og blandet med honning, ca halvt af hver og så bruge det til madlavning. Hvidløg i honning holder i flere år. Mit kører på 3 år

Jeg vil tro at man også kan blende hvidløg og så blande det med olie, hvilket giver et lækkert krydderi til bl. a pizzaer og andre italienske middags retter en det skal nok bruges hurtigt...

Hvad bruger du hvidløg til ud over madlavning..?

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 25. juni 2021 kl. 11.21

Hvor længe er længe?
Vi har hvidløg hele året. Vi opbevarer dem i kælderen ved 6-15 grader.
Jeg bruger en del hvidløg i hummus.

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. juni 2021 kl. 17.05

Jeg kunne godt tænke mig at de holdt til foråret, marts april måned. Lidt ligesom alm løg..

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. juni 2021 kl. 21.24

@Søren

Jeg bruger ikke hvidløg til andet end madlavning og af og til eksperimenter med hvidløg som "pesticid" :)

Hovedparten af høsten omdannes til hvidløgssalt. En mindre del bruges friske i madlavningen. Din idé med honning skal prøves i år tror jeg - især pga den lange holdbarhed, men som med hvidløgssalt er det bekvemt og lige ved hånden klar til brug.

Ved du om hvidløg i hjemmebagt surdejsbrød er godt? Efter flere år uden brød er jeg begyndt at bage lidt surdejsbrød og rugbrød med kommen er min favorit pt, men har tænkt at prøve hvidløg på et tidspunkt og da kunne din hvidløgshonning jo være oplagt synes jeg. Hvad bruger du mest hvidløgshonning til?

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. juni 2021 kl. 23.05

Jeg bruger honning hvidløg mest til at tage en forkølelse, men smagen bliver en mellemting i mellem sød og stærk, så hvis man bruger hvidløg i maden kan man bruge mere af det uden af det overdøver smagen.

Ellers er sammensætningen af hvidløg og honning en rigtig god ide, da det ikke behøver at blive opvarmet, hverken hvidløg eller honningen. Men i starten vil det syde og boble, da honningen og de stoffer som er i hvidløget vil få det til at boble og man skal lige lette lidt på lågen hver dag i nogle uger... Og efter et år bliver honningen hel sort, men den fejler ikke noget.

Mht at putte det i surdejsbrød så tror jeg at det vil være rigtig lækkert, da honningen også vil være en nærings kilde til surdejs bakterierne, men jeg har inden erfaring med det.. Det skal prøves. Det sorte honningvand vil sikkert også være en godt smagsgiver alene

Jeg har også prøvet at blende hvidløg sammen med 2 /3del honning og det giver en meget kraftig hvidløgs smag, hvor det er mulighed for at lave grillmarinader og andre lækre ting og hvor hvidløget gerne må dominerer...

Nyt svar til emnet »Hvidløg – status efter kold maj tør juni«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvidløg – status efter kold maj tør juni

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider