Forum

Tomatplanter – sygdom

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jytte Franck, 17. juli 2021 kl. 10.41

Mine tomater på friland (står i en kapilærkasse) krøller som vedlagte billede, men ikke alle. De første stængler var/er fine, men de nyeste (har vist ikke fået knebet alle væk) ser vist alle ud som billedet. Har googlet og læst om pesticidrester i økologisk flydende gødning, men mit er ikke et af de nævnte mærker - og ej heller økologisk. Der bliver jo stadig dannet tomater, men kan jeg spise dem, eller skal jeg smide planterne ud?

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 17. juli 2021 kl. 12.39

Der er masser af tråde angående tomater ,,prøv et bruge søgefeltet oppe til højre .

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Franck, 17. juli 2021 kl. 17.28

Jeg har forsøgt mig med søgefeltet - og har prøvet igen, men synes ikke jeg finder noget svar. Hverken når jeg søger på tomater eller sygdomme. Derfor stillede jeg spørgsmålet herinde.

Mvh
Jytte

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 17. juli 2021 kl. 23.10

Hej Jytte..

Dine tomatplanter ligner de planter man ser i øjeblikket og som er gødet med natur gødning. Grunden til at de ser sådan ud er at det har vist sig at der er pesticider i nogle af de natur gødnings mærker, der er på marked og som har været et problem både i Danmark, Sverige og Norge i gennem noget tid.

Firmaerne bag disse naturgødninger har ikke været særlig samarbejde villig og mange økologer har derfor fået ødelagt deres afgrøder.

Du skriver at du ikke har brugt nogle af de mærker, så kan vi godt udelukke pesticidrester/skader i dine tomater.
Jeg tror ikke at det kan skyldes for meget varme i drivhuset, som er svært at undgå i øjeblikket, men det plejer som regel at give brandskader på bladene...
Måske kan det været et virus angreb, som har været i dine planter/frø. Det er mere sandsynligt da vira giver misvækst.
Så jeg vil foreslå dig at Google efter virus i tomater... Jeg har set et lign angreb hos min far i nogle af hans købe planter.
Her nøjes vi bare med at klippe toppen/det angrebet væk og så nøjes med at få de tomater de nu engang gav med tiden...

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 17. juli 2021 kl. 23.25

Hej igen.

Jeg kan ikke finde et billede, der viser samme syptomer ved et virus angreb, men mere et pesticid angreb

docplayer.dk/209186776-Stort-indhold-af-pesticidrester-i-flydende-goedning-godkendt-til-oekologisk-jordbrug.html

Derfor er jeg nød til at spørge dig om hvilket gødning du bruger eller har brugt. Selvom den ikke nødvendigvis er økologisk, kan det godt være at indholdet er med pesticidrester. For hvis det er en organisk gødning, der består af vinasse er sandsynligheden stor...

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 18. juli 2021 kl. 10.12

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Franck, 18. juli 2021 kl. 10.12

Jeg bruger VitaGro, som jeg har brugt før. Som jeg husker det, er planterne, jeg købte, økologiske. Så har de måske fået den gødning på gartneriet, der kan have givet misvæksten? De står jo på friland - og der har jeg altid haft mine tomatplanter i en kapilærkasse.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. juli 2021 kl. 22.01

Hej Jytte.

Du burde ikke have problemer med den gødning du bruger og jeg tror ikke på at det stammer fra det økologiske gartneri, som har produceret tomat planterne for så ville det vise sig tidligere.. Jeg har i øvrig også købt mine økologisk tomatplanter via Rema 1000 og ikke set et lign tilfælde som dit lige bortset fra min faders egne tomatplanter der for år tilbage fik samme symptomer og det var selvom han brugte flydende kunstgødning....

Jeg er også 100 procent sikker på at det ikke er skadedyr og derfor kan udelukke dette.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. juli 2021 kl. 9.39

@Jytte

Der har ikke været skader fra brug af økologiske organiske gødninger, men fra nogle produkter, hvor producenterne havde skrevet "Egnet til økologisk dyrkning" på emballagen.

Økologiske, statskontrollerede produkter er mærket med det røde Ø

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Franck, 19. juli 2021 kl. 13.20

Tusind tak for jeres mange gode svar. Nu har jeg klippet stænglerne af med de "mærkelige" krøller på, og så overvejer jeg lige, om jeg har lyst til at sætte tænderne i tomaterne, når de engang bliver modne.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Deke Fleming, 19. juli 2021 kl. 17.03

Nu er krøllede blade hos tomater ikke nogen sygdom , og det har ingen indflydelse på frugternes kvalitet , men prøv at læse om det på her link ;https://www.havenyt.dk/soeg/?q=tomat+blade+kr%F8ller .

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 19. juli 2021 kl. 17.15

Hvis du dyrker tomatplanter direkte i jorden og vælger en kartoffelbladet tomatsort , så undgår du at bladene krøler .

Nyt svar til emnet »Tomatplanter – sygdom«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Tomatplanter – sygdom

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider