Forum

Ærtefrø til mikrogrønt

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 17. juli 2021 kl. 11.06

Jeg har et lille stykke jord i køkkenhaven hvor der har været kartofler og et jordbærbed der er blevet sløjfet, som jeg nu gerne vil plante til med ærter til til ærtefrø til mikrogrønt, ca 60 m2, så jeg havde ikke forestillet mig det skulle være med opbinding, men hvad skal planteafstanden så være ?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 17. juli 2021 kl. 23.56

Hej Johnny.

Jeg troede at mikrogrønt blev dyrket i drivhuse, af hensyn til jord bakterier.

Men jeg fandt denne hjemmeside, hvor der står at en afstand på 10 cm gange 10 cm er ideel for ærter til mikrogrønt

fantastiskefroe.dk/products/mikrogront-aerter

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 18. juli 2021 kl. 0.57

Nok mig der har forklaret problemet utydeligt, for jeg tror du har misforstået spørgsmålet, jeg ville ikke dyrke mikrogrønt i køkkenhaven, men jeg ville dyrke nogle ærteplanter jeg kunne høste ærtefrø fra, som skulle bruges til mikrogrønt

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 18. juli 2021 kl. 0.57

Nok mig der har forklaret problemet utydeligt, for jeg tror du har misforstået spørgsmålet, jeg ville ikke dyrke mikrogrønt i køkkenhaven, men jeg ville dyrke nogle ærteplanter jeg kunne høste ærtefrø fra, som skulle bruges til mikrogrønt

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 18. juli 2021 kl. 8.03

Hej Johnny Jorsal

Mit forslag er at du sår i rækker med 30 cm afstand og 6-8 cm mellem ærtefrøene.

Hvid du er så heldig at have et nogenlunde ukrudtsfrit dyrknings-areal til rådighed burde det ikke være nødvendigt med gange imellem bede eller rækker - det ukrudt der måtte spire frem kan enten nås fra bedets eller arealets kanter / det vil hurtigt blive overskygget af den tætte ærtebestand.

Så hele arealet til på en gang - når tidspunktet for høst kommer engang i september er det lettere at hive alle ærteplanter op på en gang, lade dem tørre (luftigt indendørs /under tag) inden du tømmer bælgene. Ærtefrøene skal lagres i papirposer & luftigt og ikke for lunt.

Karna Maj har en artikel om vigtige hensyn i tørringsproces og lagring i Havenyts arkiv - søg på "Hvad kan man bruge overmodne ærter og bønner til? Så hvis du ikke allerede har læst den, vil jeg foreslå, at du lige tjekker mens ærterne vokser.

Venlig hilsen
Lone

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. juli 2021 kl. 21.44

Hej Johnny
Jo jeg misforstod dig og fik i den forbindelse linket til noget, du ikke kunne bruge til noget. Beklager meget :-)

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 18. juli 2021 kl. 22.51

Super tak for svar, det var lige det jeg skulle bruge 😃👍

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 20. juli 2021 kl. 15.25

Du har ikke nævnt, hvilken sort du vil dyrke, og dermed heller ikke hvilken højde de får.
De høje ærter sår jeg med en dobbeltrække (ca. 10 cm afstand) pr. 60 cm, og imellem har jeg et net til at vokse op ad.
De lave sår jeg med en dobbeltrække pr. 40 cm og ingen opbinding.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 21. juli 2021 kl. 7.32

Jeg ved faktisk ikke hvad sort det er, det er fra en pose med ærtefrø til mikrogrønt

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 21. juli 2021 kl. 7.32

Jeg ved faktisk ikke hvad sort det er, det er fra en pose med ærtefrø til mikrogrønt

Nyt svar til emnet »Ærtefrø til mikrogrønt«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Ærtefrø til mikrogrønt

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider