Forum

Kompost og hønsefjer!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: U. Mogensen, 8. juli 2005 kl. 14.54

Er der nogen der ved om man, når man renser ud ved hønsene kan samle al den gode gamle halm fyldt med hønsemøg – og hønsefjer og putte det i en åben kompostbeholder? Kan hønsefjer kompostere eller ødelægger jeg komposten med dem? Det er jo ikke så spændende at stå med en masse lækker kompost – med fjer!

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 8. juli 2005 kl. 20.45

Kære Ulla du har bestemt slet ikke "En lille fjer fjer på" når du kommer med sån' et relevant spørgsmål. Hønsemøg er god og kraftig gødning der nok helst skal omsættes i komposten. Det er halmen også idet den forbruger kvælstof til nedbrydningen til muld og gødning/mad til planterne. Balancen er nok svær at definere. Det afhænger også af hvad det senere skal strøs/blandes med. Du er heldig med sådan noget lort. Du kalder det lækker, hvilket jeg synes er et godt utryk for herligheden.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 8. juli 2005 kl. 20.49

Kære Ulla du har bestemt slet ikke "En lille fjer fjer på" når du kommer med sån' et relevant spørgsmål. Hønsemøg er god og kraftig gødning der nok helst skal omsættes i komposten. Det er halmen også idet den forbruger kvælstof til nedbrydningen til muld og gødning/mad til planterne. Balancen er nok svær at definere. Det afhænger også af hvad det senere skal strøs/blandes med. Du er heldig med sådan noget lort. Du kalder det lækker, hvilket jeg synes er et godt utryk for herligheden.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: U. Mogensen, 9. juli 2005 kl. 10.34

Tak, men er der nogen der ved om selve fjerene bliver omsat og "forsvinder"? Der er jo en del hårdt "materiale" a la negle inderst i sådan nogle størrelser... Ulla

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 9. juli 2005 kl. 11.25

Ja, Ulla al organisk matriale forgår – mere eller mindre hurtig.

Jeg har skudt en del edderfugle, hvor jeg som regel skære brystfilerne fra og kompostere resten af fuglene i kompostbeholderne. Det der senest forgår er knoglerne, dem ompostere jeg i flere år. Fugle vi plukker, gør vi lige over kompostbeholderne, så erfaringen har vi. Kommer du i nærheden af edderfugle-filer, steg dem som engelske bøf, eller røg dem. Det er lækker. Du kan købe filetter til 5 kr. stk og de er store, og smager selvfølgeligt af vildt.

Nyt svar til emnet »Kompost og hønsefjer!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kompost og hønsefjer!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider