Forum

Cadmium

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Steffen G., 21. juli 2021 kl. 23.14

Hej alle sammen

Vi er ved at købe en grund og glæder mig til køkkenhave, samt frugt buske og træer.
I den forbindelse har sælger fået laver jordbundsprøver, da der er kommet jord på udefra.

De prøver der er taget har vist fine resultater pånær to af prøverne som vist lidt forhøjet cadmium.
Grænseværdien ligger på 0,50.
Prøve 1 : 0,50
Prøve 2 : 0,53
Prøve 3 : 0,65

Jeg har googlet lidt og kan se vi ender i “gul” og jorden stadig gerne må genanvendes på egen matrikel.
Ved at solsikker og korn sorter optager meget cadmium, men hvad med frugtbuske/træer, Som jeg ikke planlægger, at have i højbede.

Skal vi være bekymret eller er det så lidt overgrænseværdien at det ikke har den store betydning.

På forhånd tak

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 22. juli 2021 kl. 12.46

På midtsjælland har man det niveau helt naturligt og det har vist aldrig bekymret nogen. I det hele taget ligger bagrundsniveauet for Cd tæt på jordkvalitetskriteriet. Frugt indeholder generelt mindre Cd end hvede som kvalitetskriteriet er sat efter. Jordbær kan dog af og til give højere værdier fordi der kan sidde jord uden på.

Nyt svar til emnet »Cadmium«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Cadmium

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider