Forum

Kalundborg/Røsnæs

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 6. september 2021 kl. 17.27

Om lige om lidt flytter min mand og til området midt imellem Kalundborg og Røsnæs.

Jeg har tidligere bemærket brugere her på sitet, fra dette område og har derfor et par spørgsmål, som jeg håber at få svar på.

Er der i dette område nogle frugtsorter I har erfaring med, egner sig bedre end andre?

Især vil vi gerne have Victoriablommer og evt Renee Claude.

Er der ting vi absolut bør prøve og andre vi overhovedet ikke skal overveje, når det handler om have i den del af landet?

Mvh Vibeke

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. september 2021 kl. 19.56

Mine forældre havde i mange år sommerhus ved Vollerup, der ligger på Røsnæs og jorden her var meget sandet og det vil jeg tro at det er på det meste af Røsnæs. Har havde den lokale bondemand nogle rigtig gode kartofler og jordbær. Så sandjord behøves ikke at være en hæmsko for at dyrke planter...

Så en god bog om sommerhus planter vil jeg anbefale dig at låne på biblioteket

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. september 2021 kl. 20.02

PS mine forældre havde i øvrig kirsebær, æbler, hindbær, mirabeller, kartofler, jordbær og ærter. Så jeg vil tro at du sagtens kan planter forskellige blommer med succes..

Ellers kan du også snakke med Boi Jensen, de gamle sorter, da jeg mener at hans planteskole ligger på sandjorder.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 6. september 2021 kl. 20.23

Røsnes Figen er fra Røsnes. Jeg har den fra Mogens - den gamle gartner.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. september 2021 kl. 20.35

Jeg vil ikke anbefale dig at plante Røsnæs figen, da moderplanteren er inficeret med virus.
www.plante-doktor.dk/figen%20mosaikvirus.html, ifølge Magnus Gammelgård. Så hvis din intension er at få store og gamle planter med tiden vil jeg starte med raske planter.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 6. september 2021 kl. 20.50

Hej Søren
Det er den plante, der er til salg, der er inficeret. Måske er den inficeret af en anden plante på planteskolen.
Hvor ved du fra, at moderplanten hos Mogens er inficeret?
Jeg kan ikke se noget på mine planter, som jeg selv har skåret fra moderplanten.
Men jeg skal heller ikke påstå, at den er bedre, end de andre hårdføre figenplanter, vi har i Danmark.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 6. september 2021 kl. 21.39

Hej Vibeke Dyret

Der er god grund til at indtænke, at I bosætter Jer i midten af Danmark der hvor der årsgennnemsnittet for nedbør er lavest - ca 550 mm pr år mod fx Midtjyllands ca 900 mm pr år.

Så der er god grund til at overveje fordampningsreduktion med overfladedække - både grønt (=planter) og brunt( = kompost, barkflis, hø og lignende).
En velprøvet metode er beskrevet i Ruth Stout's bog (dansk oversættelse i 1986) "Den nemme have" - dit bibliotek kan skaffe den.

Noget andet der kan hjælpe med reduktion af fordampning er læ - måske findes det allerede på Jeres nye sted. Hvis det ikke gør vil jeg foreslå, at I kigger Jer omkring lokalt og finder ud af, hvilke hegnsplanter der trives godt.
Og bliver konklusionen, at I går igang med at plante nye læhegn eller ny hæk kan det gøre en meget stor positiv forskel fra starten af at investere i drypvandingsslange af professionel kvalitet (kan sælges efter 3 - 5 års anvendelse).

Held og lykke med flytning og etablering det nye sted !

Venlig hilsen
Lone

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. september 2021 kl. 23.18

Lars

Jeg havde i foråret en dialog med Magnus Gammelgård i forbindelse med at Kalundborg folkeblad skrev af der var gået sygdom i Røsnæs figen, men ikke hvilket sygdom, der var tale om. Kun at man havde stoppet produktionen af den.

Magnus Gammelgård skrev bl. a :

Hej Søren

Ja det er lidt øv med de figner. Jeg købte selv et par stykker og det har vist sig at de er inficeret med virus. Måske du har læst min artikel på adressen

www.plante-doktor.dk/figen%20mosaikvirus.html

Jeg har ikke nærlæst lovgivningen, men så vidt jeg er orienteret skal alle planteskoler, der producerer planter være tilmeldt plantedirektoratet. Det betyder at de jævnligt får besøg af folk her fra som gennemgår produktionen. Er der mistanke om væsentlige sygdomme, bliver partiet/ moderplanterne sat i karantæne. Er der tale om ødelæggende virussygdomme som her skal planterne kasseres.

Nu er det jo sådan at man skal opdage symptomerne for at kunne skride ind. Det ser ud til at netop denne her virussygdom først bliver synlig efter længere tid og det betyder, at der så er sendt en hel masse planter på markedet med virus uden at planteskolen har vidst det.

Hilsen Magnus

Man kan sagtens spise dens frugter, det sker der ikke noget ved, men at starte op med noget, der er sygt er ikke smart....

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 7. september 2021 kl. 6.44

Hej Søren, Lars og Lone

Tak for info Søren. En god ide med bog om sommerhusplanter.

Hvad angår figen, så har vi her på vores gamle adresse allerede en stor figen, lavet af stikling vi har fået fra Røsnæs, som jeg er i gang med at lave nye planter af.

God reminder Lone, med fugtbevarende bunddække, ikke mindst fordi der faktisk ser ud til at være godt læ, i især den nye baghave.

Vi flytter fra en have midt i en skov, så vilkårene, må siges at blive lidt anderledes.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 7. september 2021 kl. 6.44

Hej Søren, Lars og Lone

Tak for info Søren. En god ide med bog om sommerhusplanter.

Hvad angår figen, så har vi her på vores gamle adresse allerede en stor figen, lavet af stikling vi har fået fra Røsnæs, som jeg er i gang med at lave nye planter af.

God reminder Lone, med fugtbevarende bunddække, ikke mindst fordi der faktisk ser ud til at være godt læ, i især den nye baghave.

Vi flytter fra en have midt i en skov, så vilkårene, må siges at blive lidt anderledes.

Nyt svar til emnet »Kalundborg/Røsnæs«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kalundborg/Røsnæs

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider