Forum

Borlotti bønner kogetid

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter Jensen, 12. september 2021 kl. 16.20

Hej kloge folk..når jeg "googler" kogetid på Borlotti bønner får jeg alt imellem "et kort opkog" til 20-30min, jeg har godt nogle i 10min og synes der er lidt rigelig bid i dem, er der nogen der kan præcisere kogetiden lidt nærmere?

Mvh. Peter

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 13. september 2021 kl. 17.47

Kogetiden på tørrebønner mm afhænger af, hvor tørre de er (bl.a. hvor gamle de er), så det kan ikke beskrives med sikkerhed.
Men nu ved du, at du skal prøve med 15 min. næste gang, du skal koge dine borlottibønner. Næste år kan det være anderledes.
Når man koger ærter, bønner og hestebønner må man bide i dem, når man tror, at kogetiden er rigtig, og så justere kogetiden.
Men sådan er det jo med mange grøntsager, selv om jeg også ville ønske, at man kunne nøjes med uret.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Jensen, 13. september 2021 kl. 17.57

Hej Lars, og tak for svar..nu er det frisk plukkede bønner jeg forsøger at finde en kogetid på, men det fremgår selvfølgelig heller ikke i mit indlæg, men du helt ret i at 15mmin er oplagt at forsøge næste gang, og lige Bolotti bønner er jo lidt større, så jeg prøver mig frem ;)

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 13. september 2021 kl. 18.29

Ja, jeg har så mange forskellige bønner, ærter og hestebønner fra friske til mange års tørrede, så jeg kan ikke huske kogetiderne.
Jeg starter med det, jeg tror (og håber, at de ikke koger ud), og trykker så på dem eller bider i dem og justerer tiden.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 13. september 2021 kl. 18.34

PS alle bønner indeholder et "giftstof", så der er ikke nogen, der kun skal have et kort opkog.
Jeg bruger 10 min til friske nye bønner, men kun 3 min til soyabønner (Fiskerby V), når de skal spises direkte fra bælgen.
Kogningen nedbryder giftstoffet (jeg tror nu kun, at man får urolig mave af for ukogte bønner). Men det ønsker jeg heller ikke!

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Jensen, 13. september 2021 kl. 19.36

Tak Lars..ja jeg plejer også at koge friske bønner 10 min. men lige med disse føler jeg det er lige i underkanten..jeg er opmærksom på giftstoffet da jeg også har dyrket bønner i mange år, men ikke i så mange år med bælgede bønner, så skal lige ha et par ting på plads ;)

Nyt svar til emnet »Borlotti bønner kogetid«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Borlotti bønner kogetid

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider