Forum

Snerle ukrudt helvede!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 21. september 2021 kl. 8.50

Min have er fuldstændig overtaget af snerlen. Aner ikke om det er gærde eller agersnerlen, men det er overalt. Da jeg måske skal flytte, og gerne vil grave mange af mine bærbuske og figentræer op og ta med, er jeg bange for at snerlen sniger sig med som en lille rod klump eller frø. Nogen som har erfaringer med det?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 21. september 2021 kl. 10.58

Hej S. Hooshyar

Selv om du er meget omhyggelig med at rense rødderne på de buske, du graver op for at flytte dem, kan du ikke være sikker på at små dele af snerlens rodsystem eller et par frø følger med til det nye voksested.

Men hvis du bruger den metode, som har vist sig virkningsfuld ved forsøg på Københavns Universitet, behøver det ikke at blive et uoverstigeligt problem. Du ved jo præcist hvor i din kommende have, du skal holde øje med om der har været "blinde passagerer med, da du flyttede figen- og bærbuske ;-).

Lad eventuelle snerleplanter vokse til de er 40 - 45 cm lange og ryk så planten over ved jordoverfladen - lad det, du rykker af, tørre grundigt ud - mindst 4 - 5 døgn uden regn! Først derefter kan det visne lægges i kompostbunken.

Snerler vokser hurtigt i forårs- og sommerperioden, så du må ikke lade nogen uger gå mellem lugningerne ved de omplantede buske.

Det kan lyde mærkeligt at vente til snerlerne har fået størrelse / længde.... Forklaringen er at planten på det vækststadie (=skud på ca 45 cm længde) har sendt mest muligt af reservenæringen fra rodsystem op i de plantedele, som er over jorden. Det er fra de overjordiske plantedele, at der via fotosyntese sendes energi (= sukkerstoffer) tilbage i rodsystemet.
Ved at bruge metoden udsultes planten - og den dør indenfor samme vækstsæson, hvis man fjerner alle skud af denne længde.

Læs evt forsøgsrapporten her: videntjenesten.ku.dk/park_og_landskab/etablering_park-_og_landskabsbevoksning/ukrudtskontrol_i_nyplantninger/videnblad_04.08-03/

Held og lykke - og giv gerne viden om metoden videre til den, som kommer til at dyrke det areal, du forlader. Det lyder som om, at du har den letteste opgave af Jer to !

Venlige hilsner
Lone

PS - Samme metode kan man bruge ved tidselbekæmpelse - her er det antallet af blivende blade og ikke skuddets længde, man holder øje med - fem blivende blade og begyndende blomst er det tidspunkt, hvor man ved optrækning udsulter rodsystemet mest muligt.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 21. september 2021 kl. 12.15

Ville du forslå at efter man efter have hevet planten af ved de 45cm, man overdækker med plast med det samme for at skærme for lys? Tænker det måske hjælper mod “udsultning”? Eller skal man vente til man har skåret flere omgange og stresset planten?

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 21. september 2021 kl. 19.03

Hej S. Hooshyar

Jeg vil ikke selv bruge plast.... Men jeg er også så heldig at være pensioneret, så jeg har brug for at motionere - og lugning er blandt meget andet fremragende træning ;-)

Hvis man vil bruge plast er det såmænd ligegyldigt, om der er luget først. Sort landbrugsplast er holdbart til formålet. Det skal ligge mindst et år for at snerlerne "giver op".

Metoden med overdækning med sort plast er effektiv - men hindrer jo høst af alle andre planter på arealet - også de ønskede.
Planter der ikke får lys kan ikke lave fotosyntese - og der kommer derfor heller ikke ny energi til rodsystemet - derfor dør planterne. Men som sagt det tager lang tid ....

Venlig hilsen
Lone

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 22. september 2021 kl. 10.49

Ved lugning af snerler vælger jeg at løsne jorden med en greb ad flere omgange, i takt med at jeg trækker så meget af roden op, som jeg kan, inden den knækker.

Nyt svar til emnet »Snerle ukrudt helvede!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Snerle ukrudt helvede!

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider