Forum

Mirabelsorter – alder

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bente Røsling, 30. september 2021 kl. 10.37

Hej, kan nogen sige mig hvornår Mirabellerne (eller Myrobalanerne) Carlsen Skjødt og Magda Jensen blev markedsført i Danmark? Jeg gætter selv på begyndelsen af 1900-tallet, men jeg kan ikke finde noget om det. En artikel fra Gartner Tidende, 1917 nævner kun udenlandske sorter.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 30. september 2021 kl. 18.58

Hvis du kan finde de 2 bøger af Anton Pedersens sortsbeskrivelser, som har en hel del år på bagen kan du muligvis finde oplysningerne her Ellers kan det været at Boi Jensen kan hjælpe dig.

Ved ikke om du kan Google dig frem til nogle brugbar oplysninger..

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 30. september 2021 kl. 20.02

Jeg var nede og kigge i Anton Pedersens bøger og der står ikke noget om Mirabeller .

Jeg har også forsøgt at Google mig frem til et svar på dit spørgsmål, men uden held . Så jeg tror ikke at du finder et svar...
Jeg tror også at grunden til at du ikke finder oplysninger omkring Mirabeller i gartner Tidende er at de ikke er produktive, sammenlignet med andre sorter .

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Røsling, 1. oktober 2021 kl. 9.47

Gartner Tidende havde rent faktisk en artikel om mirabeller, men den nævnte kun tyske og franske sorter. Ud fra hvornår personen J. C. A. Carlsen-Skiødt levede og virkede, er 1917 nok lidt vel tidligt at forvente en sort opkaldt efter ham. 1940´erne er nok mere realistisk.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Røsling, 1. oktober 2021 kl. 9.54

Anton Pedersens tekster ligger på nettet: www.poha.dk/Frugtsorter/APpomologiplum/APplum.htm
men selv om sorterne Carlsen Skjødt og Magda Jensen er nævnt, er der ingen årstal for introduktion.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 1. oktober 2021 kl. 21.38

Hej Bente
Du kan godt komme længere tilbage i tiden - for "Danmarks frugtavl" der nævnes i Anton Pedersens beskrivelse af mirabeller - bliver der skrevet nogle linier af Brostrøm, der havde en stor planteskole i Viborg - så teksten beskriver hvad der har været i Viborg området i tiden 1916-1922 - men desværre uden navne på de ønskede danske sorter Carlsen Skjødt og Magda Jensen, så de er nok ikke ældre end det tidsrum.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. oktober 2021 kl. 22.10

Jeg fandt på en hjemmeside denne liste bøger , som har mange år på bagen, men som kunne være interessante for dig såfremt de er til at opdrive på en eller anden måde. På hjemmesiden antikvariat.net kan man være heldigt at støde på noget gamle havebøger som disse . Hvor meget der er om Mirabeller ved jeg ikke, men håber at du kan finde svar .

Listen er som følger :

Den danske frugthave 1871 Som pastor Wøldike redigerede

Håndbog i dansk pomologi 1890 af H.C. Bredsted som skrev bogen sammen med pastor Wøldike. Desværre døde Wøldike inden udgivelsen. Man skal ikke dø i utide – Bredsted udgav kun i eget navn !!

Dansk Frugt 1913 af Claus Mathiesen som var god ven af pastor Wøldike og ofte henviser til ham

Danmarks frugtsorter 1937 af Anton Pedersen som var professor i frugtavl på Landbohøjskolen

Der ud over henvises til Pometet

Ps. Måske du skulle skrive til Pometet da jeg ved at de har mange af de gamle bøger liggende, men om de har til til at svare dig ved jeg ikke..ellers ring

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Røsling, 4. oktober 2021 kl. 12.51

Tak for mange gode input. Egentlig skulle jeg prøve at få fat på nogle gamle planteskole-kataloger og salgslister fra først halvdel af 1900-tallet, og se hvornår navnene Carlsen Skjødt og Magda Jensen begynder at dukke op. Er der nogen idéer til, hvor man finder sådan nogle? Hvis de er på under 17 sider, har Det Kongelige Bibliotek dem ikke.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. oktober 2021 kl. 14.28

Ved ikke om biblioteket på landbohøjskolen i København har dem eller om de kun har med dyr at gøre. Jeg ved at de har en stor samling af alt muligt...

Prøv at ringe til dem.

Nyt svar til emnet »Mirabelsorter – alder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Mirabelsorter – alder

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider