Forum

Høje ærter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kurt Hansen, 30. oktober 2021 kl. 17.22

Da jeg på tv har set "bonderøven" var meget glad for sine høje ærter fordi di gav udbytte over en lang periode, så prøvede jeg høje ærter i år , men det var en skuffelse det var en kort seson.
Så er der nogen her som kan anbefale en sort som giver ærter i lang tid ?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 30. oktober 2021 kl. 17.48

Jeg har prøvet at dyrke "Holgers høje ært" som gav ærter over længere tid, men der findes vistnok 5 / 7 sorter af høje ærter.
Hvilket en Bonderøven har dyrket ved jeg ikke, men min erfaring med ærter er at de kan, hvis ikke får vand nok begynde at tvangs modne og så bliver høst perioden mindre .

Men det vil hellere ikke undre mig at moderne sorter er avlet med henblik på at have en længere sæson ..

Hvis ikke der er en herinde, som har god erfaring med ærtedyrkning vil jeg råde dig til at tage kontakt til enten Den økologisk have i Odder, som har mange års erfaringer med ærtedyrkning eller også kontakte Lila Towle, Frøsamlerne, som har udgivet en bog omhandlede de mange spændende sorter, der dyrke herhjemme og en god beskrivelse af dem.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 30. oktober 2021 kl. 18.09

ps..

Jeg fandt lige denne side fra Frøsamlerne , som beskriver både Holger høje ært og flere af de andre høje ærter sorter, samt dyrkning af dem .

www.copenhagenseeds.dk/holgers-kaempeaert-froesamleraert-heirloom-climbing-pea/

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 30. oktober 2021 kl. 18.29

Up, det var ikke den side jeg ville kopiere for der ligger en rigtig god PDF artikel fra Frøsamlerne og hvis man Googler grams frø, finder man den nemt.

Karna Maj har desuden lavet denne side med links til rigtig mange hjemmesider omhandlede ærter..God læsning.

www.oekologi.dk/hoeje_aerter/

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 30. oktober 2021 kl. 23.01

@Kurt Hansen
Du nævner ikke, hvilken ært, du har dyrket. Det ville være godt for den videre rådgivning.
Jeg dyrkede i år 12 forskellige ærter med forskellig udviklingshastighed, men jeg foretrækker at dyrke ærterne tidligt, så jeg undgår orm i ærterne. Og der kommer orm i de sene ærter!

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kurt Hansen, 31. oktober 2021 kl. 11.18

Den sort jeg prøvede var TELEPHONE di var også mærklige ved at nogle bælgje var meget tykke med små ærter i og andre var mere normale i omfang og var helt fyldt ud med store ærter ,så man havde svært ved at opne bælgjen så jeg tvivler på sortægtheden.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. november 2021 kl. 0.02

Camilla Plum, som forhandler Telephone skriver bl.a at sorten Telephone og Alderman tall ofte forveksles med hinanden

Hun skriver bl.a at der er tvivl i ærtekredse om hvorvidt ‘Tall telephone’ er det samme som ‘Alderman,’ som er frodig, mellemtidlig, vent med at plukke til ærterne har formet sig, det er en ærtesort som notorisk er meget længe om at spire.
Hvilket måske kan være forklaringen på at du har haft problemer med dem . Da jeg sidste år sået 3 forskellige ærtesorter og ville bevare Holgers høje ært fremover skrev jeg rundt til flere personer for at få svar på hvor sandsynligt det var at ærter krydsede sig med hinanden og her var svaret at de skulle stå meget meget tæt på hinanden .Men det kan nok ikke udelukkes at at en insekt kan have været ind over . Også selvom det siges at ærter ikke skulle give nektar eller pollen af nævneværdig betydning .
Så jeg tror at du har ret i at du nok har fået en blandnings sort.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 1. november 2021 kl. 18.37

Frøsamlernes sorter dyrker jeg med stor afstand, men de øvrige ærter står med 60 cm afstand, og fletter sig ofte ind i hinanden. Der sker ikke synlig krydsning på trods af den tætte afstand.

Nyt svar til emnet »Høje ærter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Høje ærter

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider