Forum

Kålrabi – opskrift?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Erik Pilgaard Vinther, 22. januar 2022 kl. 6.38

hej,

Er der nogen som har en *god* opskrift med kålrabi?

Jeg har et had/kærlighedsforhold til den kære rod. Den er en flot og frodig vækst som er nem at dyrke, perfekt som en 2. afgrøde og holder sig frisk og spændstig hele vinteren. Og så skulle den være smæk fyldt med gode vitaminer (især A og C) og med mange fibre.

MEN den skal jo også spises :) Jeg har efterhånden prøvet mange opskrifter fx. som ovenbagt, stuvet og senest 'Japansk marineret kålrabi' (opskrift på coop.dk). De er alle 'spisbare', men jeg synes ikke det er nogen stor kulinarisk oplevelse, det ærgrer mig, for jeg vil så gerne dyrke den.

mvh
Erik

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 22. januar 2022 kl. 10.08

Jeg dyrker ofte kålrabi, men bruger den ikke alene. Det har jeg ikke prøvet.
Når jeg laver bagte rodfrugter bruger jeg 4-6 forskellige, og jeg synes at kålrabi giver et fint løft.
Lidt friskrevet kålrabi i salaten eller gulerodssalaten er også fint.

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 22. januar 2022 kl. 10.44

Jeg bruger den også som Lars skriver, men der er mange andre muligheder:
Du kan skære roen i 2-3 cm skiver, skære på kryds og tværs ned i overfladen både foroven og i bunden (sådan lidt a´la hakkebøfmønster) pensle med olie, drys med salt, peber evt hvidløg. Ind i ovnen 200 grader 30-40 minutter, vend dem efter halv tid.
Flødestuvet til ex. frikadeller eller hamburgerryg.
Eller koge den med kartofler til mos,- er der en rest af det, så gem den og lav rab kartoffelfrikadeller.

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. januar 2022 kl. 10.49

Jeg elsker kålrabi, og har selv rod i Sydslesvig. Desværre har jeg ikke selv haft succes med at dyrke den. Vil så gerne købe, men hvor?
Jeg kan spise den rå, som gulerødder i stave. Koge den mør sammen med en svineskank og mose sammen med kartofler. Snittet i stave, kogt og tilberedt som stuvet hvidkål. Peber er et vigtigt krydderi i retterne.
Jeg må på jagt efter nogle! Nogle typer er mere orange i kødet og også lidt søde i smagen.
Ingeborg

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. januar 2022 kl. 12.35

Ingeborg.

I de fleste supermarkeder har de ofte økologiske rodfrugts blandinger til billige penge. Vi køber ofte disse rodfrugts blandinger i enten Netto eller Rema.

I blandingen kan man finde kålrabi, gulerødder, persillerod og pastinak. De er alle super velegnet til supper, rodfrugts fritter og råkost salat

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. januar 2022 kl. 13.35

@Søren Duun
Det køber vi også, men der er meget stor forskel på indholdet i poserne fra de forskellige butikker. Kålrabi i den mængde vi gerne vil have - størrelse som mellemstor rød/hvidkål er der jo ikke i poserne.
Sidst vi købte et par poser rodfrugter var der nogle golf/tennisbold store hvide knolde med lilla aftegninger. Jeg ved ikke, hvad de hedder - og iøvrigt smager de af ingenting.
Hvad hedder disse rodfrugter af udseende som maxi radiser?
Ingeborg

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. januar 2022 kl. 13.47

Mit gæt ville være at det også var nogle kålrabi for der findes mange sorter. Jeg kan bedst lide dem med lidt orange farvet kød . De hvide siger mig ikke ret meget.

Det er i øvrigt lidt sjovt at tænke på at det var fattigmands mad under krigen og i dag dyrt at indkøbe. Det skyldes nok med stor sandsynlighed at der er få, der dyrker dem og at der ikke er gået mode i dem som man har forsøgt bl.a via de forskellige dameblade. Men sunde skulle de være...

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. januar 2022 kl. 13.50

PS . Der findes også nogle, der hedder Kina radiser, men de plejer at være på størrelse med en stor agurk og aflange, men ellers har jeg ikke andre bud .

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. januar 2022 kl. 13.58

Kina radiser ligner ræddike, og de er lidt stærke i smagen.

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 27. januar 2022 kl. 14.04

Det er sikkert majroer, I taler om. Dem dyrker jeg også.

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. januar 2022 kl. 14.13

majroer, glaskål, knudekål - jeg kender disse kål og det er ikke dem jeg omtaler. På tysk hedder majroer = mairüben og Kålrabi kaldes også Steckrübe.
Ingeborg

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. januar 2022 kl. 14.25

Ingeborg.

Nu du lige nævner dem så kan jeg godt huske dem af navn, men jeg har ingen erfaring med dem ud over de få gange jeg har dyrket dem. Men jeg har også set dem kæmpestore i vores lokale etnisk butik/bazar. Så de må være til at opdrive.

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. januar 2022 kl. 0.17

Og så glemte jeg at det i syd for grænsen hedder “Oberkohlrabi” . Gæt, hvilken roe der er tale om, fordi den vokser over jorden.
Ingeborg

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. januar 2022 kl. 12.58

Det skulle være en glaskål . Glaskål også kaldet knudekål og glaskålrabi er en grønsag i kålfamilien. På dansk forveksles glaskål nogle gange med kålroer. Dette skyldes vist, at disse grøntsager er kommet sydfra, sammen med navnet, mens en anden planteart fra Skandinavien omsider har byttet navn, formentlig under indflydelse fra syden .

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 28. januar 2022 kl. 18.02

Vi spiser den stuvet ;)

PS
Ingen planter indeholder vit-A, men forstadier som f.eks. betacaroten. Det lyder som ordkløveri men faktisk kan mange mennesker ikke foretage konverteringen til A-vit i kroppen.

Det siges at spiser maan mange gulerødder i en periode og kkan se et farveskifte i huden - bl.a. i håndfladerne - kan man ikke omdanne vegetabilske forstadier til aktivt vit-A

Endnu en grund til ikke at blive veganer :-D

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Juana Knauer, 15. januar 2023 kl. 14.40

Kålrabi af typen med gult kød er en gammel kending i Sverige hvor man bruger den til "rabbemos". Man koger kartofler, gulerødder og kålrabi i stykker og laver en mos som nærmest bliver lyserød, men den smager godt.

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. januar 2023 kl. 15.17

Sidst jeg så nogle kålrabi og jeg blev sulten af at se dem, viste de sig desværre at være uden saftspænding, så jeg undlod at købe i håb om en ny frisk levering. Det var i MENY.

Nyt svar til emnet »Kålrabi – opskrift?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kålrabi – opskrift?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider