Forum

Jord til aspargesbed

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 6. marts 2022 kl. 17.15

Jeg skal anlægge et nyt aspargesbed og overvejer at købe noget muldjord. Jeg kan læse at asparges trives bedst i sandmuld, men vores jord er tung og leret. Vil det være en ide at udskifte jorden med noget harpet muld eller andet og evt tilsætte sand?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. marts 2022 kl. 20.24

Hej Bente.

Har du læst denne artikel af Karna Maj ?

www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/asparges/183.html

Min viden om asparges dyrkning er meget begrænset og jeg har, for en del år tilbage, forsøgt mig med grønne asparges, som skulle være de letteste at dyrke. Det gik meget godt..

Hvis det er hvide asparges du vil dyrke er de straks vanskeligere.
Da man skal sætte dem op i et bed for senere at blive stukket..det er måden de hvide asparges høstes på .

Dog ved jeg at tang skulle være den bedste gødning du kan give dem og at asparges er en af de få planter vi dyrker, der tåler salt...

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 7. marts 2022 kl. 8.36

Jo Søren. Den har jeg læst. Super god artikel. Det er Karnas artikler altid.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 7. marts 2022 kl. 8.36

Jo Søren. Den har jeg læst. Super god artikel. Det er Karnas artikler altid.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 7. marts 2022 kl. 10.35

Hej Bente Madsen

Hvis det er grønne asparges, du vil dyrke kan du bruge denne fremgangsmåde:

Vælg en plads i haven, hvor der er sollys i flest mulige timer - planten vokser i naturen i strand- og klitområder, hvor der ikke er skygge fra træer og bygninger.

Din idé om at tilføre sand til aspargesbedet er rigtig god !
Kast sandet ud over bedet med en skovl og anvend en langtandet greb til at løsne jorden med. Undlad at vende jorden rundt - de mikroorganismer, der trives godt oppe i de allerøverste jordlag kan ikke trives, hvis de vendes ned under 10 - 15 cm stiv lerjord.

Når du har gjort bedet klar til aspargesplanter, kan det være en fordel at løsne jorden med greb under selve plantehullerne så langt ned, som du kan komme til.
Efter plantning kan du dække jorden i bedet med et tyndt lag halvomsat kompost for at sikre næring til de små planter. Ovenpå det tynde kompostlag kan du fordele tang i et lag på ca 5 cm.
I juli måned er det tid for at tilføre ekstra næring, så planterne får mulighed for god udvikling af den grønne top - det sikrer energioplagringen i rodsystemet.

Som brunt jorddække til vinteren kan du i juli / august brede et nyt tanglag ud over resterne af kompost og det lag tang, du udlagde i foråret. Denne gang i et lag på op til ca 10 cm.
Lad aspargestoppene stå så længe de kan - når de visner & vælter kan de klippes i mindre stykker og fordeles hen over tanglaget.
På den måde er rodsystemet godt beskyttet.

Nogenlunde samme fremgangsmåde med tildeling af kompost og tang bruges i vækstsæson 2023 - og fra vækstsæson 2024 skulle planterne være klar til, at du kan begynde at høste grønne asparges.

En af de mange fordele ved at arbejde med at holde jorden dækket med brunt jorddække er, at ukrudt sjældent bliver et problem - det er let at hive uønskede planter op, inden de sætter frø og lade dem visne ved at ligge ovenpå jorddækket.

Held og lykke med dyrkningen - asparges er virkelig en nem plante, som kvitterer med rigelig høst, hvis den får gode vækstforhold !

Venlig hilsen
Lone

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 8. marts 2022 kl. 7.11

Tak Lone for god vejledning.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 8. marts 2022 kl. 7.11

Tak Lone for god vejledning.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 13. marts 2022 kl. 17.15

Hejsa
Jeg anlagde for godt 10 år siden et bed til grønne asparges i fed muldjord. Igennem årene forbedret m tang og strandsand - og lidt hestemøg. Har fået mange lækre asparges. Har klippet de gamle skud fra Sct Hans ca i okt mdr og lagt i kompost bunke. Denne kompost er brugt forskellige steder i haven bla. i et stort højbed som kun får hestemøg, tang, kompost og kompost fra grøn beholder. Pludselig begyndte det midt i højbedet at vokse skud op som lignede asparges skud. Og ja det var det. Nu høster jeg også grønne asparges fra et sted hvor asparges ikke skulle kunne vokse. Så tror ikk de er så kræsne de asparges.
Vh Benedikte

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 13. marts 2022 kl. 23.56

"Har klippet de gamle skud fra Sct Hans ca i okt mdr og lagt i kompost bunke."
Jeg er uforstående for denne fremgangsmåde.
Jeg høster til Sct. Hans, lader planterne gro i fred og klipper først skuddene af i april, når de nye skud ønsker at komme op. De bliver liggende, for der er ikke tid til at komme i kompostbunken.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 14. marts 2022 kl. 1.01

Hejsa igen.

Ja nok noget kluntet formuleret af mig. Jeg lader asparges planterne gror fra Sct Hans. I oktober klipper jeg alt væk over jorden. Disse planterester kommer jeg på komposten.

Denne fremgangsmåde har jeg brugt over 10 år, og får store flotte og mange grønne asparges fra et bed der er ca. 3 x 3 m.

Vh Benedikte

Nyt svar til emnet »Jord til aspargesbed«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Jord til aspargesbed

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider