Forum

Saft af grøntsager og frugter – mekanik?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. april 2022 kl. 9.03

Hej. Jeg køber meget frugt og mange bio grøntsager. En gang imellem for meget, for vi skal køre efter det. Nu vil jeg købe en maskine udelukkende til at presse saft. Hvordan er jeres erfaringer? Jeg har for mange år siden haft en slags centrifuge til det. Rengøringen var mega besværlig.
Ingeborg

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 2. april 2022 kl. 9.55

Hej Ingeborg.

Herhjemme koger vi saft på gammel dags maner, dvs med gryde når vi laver saft af enten solbær, ribs eller hindbær, men vi har tidligere haft en saft centerfuge, der blev beregnet til nedfaldsæbler og deslige, men den droppede vi af samme grund som dig, den var ikke til at gøre rent. Det tog næsten længere tid at rengøre den end ved at fremstille saft.

Jeg vil anbefale at man køber en dyr maskine , hvis man har rigtig meget plads til opbevaring af safter og ikke de små billige.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. april 2022 kl. 9.57

Hej tak for svaret. Det er til den daglige dosis frisk rødbedesaft og andet den skal bruges.
Ingeborg … og god solskinsweekend i tykt tøj :-)

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. april 2022 kl. 8.26

@S.Duun
Hvor mange vitaminer er der i grunden tilbage i kogt og steriliseret saft? Nå jeg vil lave den daglige dosis af købefrugter, er det jo for at udnytte frugternes gode egenskaber.
Bortset fra det, er det jo også lidt svært atblave saft af f. Eks. Gulerødder og rødbeder, komme lidt persille i osv.
Iøvrigt smager mange købefrugter på nuværende tidspunkt af “kælderopbevaring” :-(
Ingeborg

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. april 2022 kl. 10.54

Ingeborg..

Du har nok ret i at det ikke er vitaminer man skal satse på når man som os har valgt at henkoge bærsafter, men jeg gider stadig ikke at stå og bruge halve timer på at rengøre en foodprocessor maskine for at få et par glas smoothie/juice..

Det skal trods alt drikkes indenfor få dage. Kommer man Atamon i går lidt af det sunde af.

Hvis vi en sjældent gang vil have grønsagsafter at drikke har bl.a LIDL et godt mærke, men ellers er min kone mest tomatjuice og jeg til multijuice. Men sunde er de bestemt ikke...også selvom de fås økologiske...

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 7. april 2022 kl. 14.27

Man skal ikke drikke juice af frugt og grøntsager ud fra ønsket og bedre sundhed - slet ikke hvis man har diabetes eller andre kroniske lidelser!

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. april 2022 kl. 14.43

@Tom Andersen
Det var da en uhyrlig påstand! Selvfølgelig skal en diabetiker ikke drikke søde juice! Det ved den enkelte nok selv have fundet ud af. Jeg troede faktisk at du vidste lidt om sundhed og ernæring!

Nyt svar til emnet »Saft af grøntsager og frugter – mekanik?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Saft af grøntsager og frugter – mekanik?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider