Forum

Beskæring af vindruetræ.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helene Weis-Olsen, 13. maj 2022 kl. 15.32

Hej. Jeg er så heldig, at på min terrasse står 3 vindrue planter. De tre går hver især op og laver ligesom 2 gerne træer hver især. Den midterste ser ret "udmagret" ud i stammen, men gav nogle af de bedste druer sidste år.. Det til højre er flot, og ser sundt ud, men der kom ingen druer?.
Nu til spørgsmål, jeg har glemt at gøre noget ved beskæringen her i efterår/ vinter og har læst mig frem til at jeg skulle have holdt øje med hvilke grene der ikke gav noget, som så skulle klippes af?.
Nu? Ved jeg ikke om jeg skal nå at klippe lidt i dem, på må og få, eller det er for sent og jeg bare skal lade det gro?. Og se hvad sommeren bringer??.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helene Weis-Olsen, 13. maj 2022 kl. 15.33

Her kan man måske bedre se?

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 14. maj 2022 kl. 13.40

Hej Helene .

Det er svært at rådføre dig ud fra dine billeder, men denne vejledning fra vinbonden Michael Gundersen kan måske hjælpe dig
www.havenyt.dk/spoergsmaal/frugt_og_baer/vin/3904.html

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 15. maj 2022 kl. 0.25

Det er en gammel artikel Søren henviser til, men er alligevel stort set korrekt.
Din vin trænger i høj grad til beskæring. Det er dig, der skal bestemme, hvordan planten skal se ud. Det er ikke planten.
Reducer planten nu, selv om den vil bløde. Fjern de skud, der ikke vil give druer i år.
Det er noget sludder, at man skal fjerne de ranker, der har givet druer. Druerne kommer på de nye skud.
Du skal beslutte, om du vil beskære med kort spore, eller med lang spore.
Under et halvtag ville jeg vælge kort spore. Se mere vinavl.dk/inspiration

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helene Weis-Olsen, 28. maj 2022 kl. 13.49

Tusind tak for svar.. Nu er jeg så meget mere med, jeg kunne heller ikke forstå det med om jeg skulle have holdt øje med, hvor der var druer.. Det virkede så omstændigt. Mange tak

Nyt svar til emnet »Beskæring af vindruetræ.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Beskæring af vindruetræ.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider