Forum

Spiretips grønne buskbønner?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Erik Pilgaard Vinther, 2. juni 2022 kl. 9.12

Hej,
De sidste par år har jeg haft store problemer med at få mine buskbønner til at spire. Jeg sætter dem i blød 12-18 timer, og derefter lægger dem i en fugtig klud inde, indtil jeg ser at der begynder at dannes en lille spire, hvorefter jeg sår dem. Og de vokser så fint, men kun ca. 10-15% havde dannet en spire efter et døgn eller så, og resten har jeg nu haft i den fugtige klud i 5 døgn uden at der er tegn på spiredannelse. Frøene er fra i år (Hornum).
mvh
Erik

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karina A., 3. juni 2022 kl. 13.56

Hej Erik

Jeg gør intet andet end at lægge dem i jorden, og afvente tålmodigt. Størstedelen er begyndt at komme op nu, så umiddelbart oplever jeg ikke spireproblemer.

Er der en speciel grund til at du gør som du gør med dem? :)

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 3. juni 2022 kl. 21.47

Jeg sår normalt kun frø, jeg selv har taget året før.
De plejer at vokse, uanset om de bliver sået direkte på friland efter 20. maj, eller sået i potter inde for senere udplantning.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Pilgaard Vinther, 7. juni 2022 kl. 9.39

@Karina, jeg prøvede først bare at så frøene, men de spirrede ikke, og så læste jeg om det trick med at bløde dem op i vand og forspire i en fugtig klud. Det hjalp - men kun lidt.

@Lars, ja måske skyldes det i virkeligheden dårlige frø - selvom de er nyindkøbte?

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 9. juni 2022 kl. 20.43

Mine bønner er også meget uvillige og langsomme til at spire. Det samme gælder en af de to ærtesorter jeg har købt. Måske er det er dårligt år for bønner?

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 10. juni 2022 kl. 17.40

Det er meget vigtigt at jorden er varm nok, ellers spirer bønner ikke.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 11. juni 2022 kl. 10.30

Aha, jeg har fundet synderen, eller ihvertfald en af dem. Snegle. De må gemme sig under den fiberdug jeg har lagt over bønnerne og ærterne for at undgå at fuglene spiser spirerne. Det står kun stilkene tilbage. Nogle gange er det lidt op ad bakke

Nyt svar til emnet »Spiretips grønne buskbønner?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Spiretips grønne buskbønner?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider