Forum

Hestemøg/Jordforbedring/No Dig Method

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 6. juni 2022 kl. 10.52

Jeg har lige overtaget en stor grund hvor jeg skal have jordforbedret med en masse møg. Har tænkt mig at bruge hestemøg som jordforbedring og ikke så meget for gødningens skyld. Er udmærket klar over at det skal stå i bunker og kompostere og udvaskning osv, men da jeg ikke skal dyrke noget i år, kan jeg bare sprede det ud i bedene oven på papkasser som fladet ud, og lade ormene klare resten?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. juni 2022 kl. 22.06

Hvis jeg har forstået dig rigtig så kan du godt gøre som beskrevet men du vil miste en masse god næring, som du også er klar over. Hvorfor ikke udnytte den friske gødning ved f.eks at lægge kartofler heri? Det vil efter min mening være dumt ikke at benytte gødning værdien heri det første år . At lægge det i papkasser gøre ikke noget gavn. Når de er opløst udvaskes gødningen igen .

Har jeg misforstået dig ? :-)

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 9. juni 2022 kl. 2.37

Det kunne være en god ide at sætte kartofler. Ville bare være sikker på om andre havde prøvet at dumpe direkte på uden og gør andet ved det.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 15. juni 2022 kl. 17.02

Hvad er formålet med, at du vil lægge hestemøget oven på pap?
Det bør da komme i kontakt med jorden, så ormene hurtigst muligt kan komme i gang.
Jeg vil også foreslå, at du allerede i år dyrker afgrøder eller miljøplanter. Vælg store og robuste afgrøder.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 16. juni 2022 kl. 5.43

Grund til at jeg lægger pap er for at dræbe ukrudtet. Hvilken grøntsager tænker du jeg kan dyrke?

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 16. juni 2022 kl. 5.43

Grund til at jeg lægger pap er for at dræbe ukrudtet. Hvilken grøntsager tænker du jeg kan dyrke?

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. juni 2022 kl. 17.02

Jeg tænker på store robuste planter, kartofler, porrer, hestebønner etc.
Og miljøplanter med gode biblomster, honningurt, kløver, enårig lupin, olieræddike mm.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 16. juni 2022 kl. 17.03

Jamen kan man sætte porrer og hestenønner midt Juni? Har sat kartofler.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. juni 2022 kl. 17.08

Porrer sætter man normalt ca. 5. juni, så det er da indenfor tidsrammen. Spørgsmålet er, om du kan finde egnede udplantningsplanter.
Hestebønner sår jeg fra 1/3 til 31/7

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 16. juni 2022 kl. 17.09

Wow det må prøves. Tak for råd

Nyt svar til emnet »Hestemøg/Jordforbedring/No Dig Method«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hestemøg/Jordforbedring/No Dig Method

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider