Forum

Erstatning for blommetræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 9. juni 2022 kl. 20.41

Mit victorieblommetræ er har vist fået bakteriekræft. De siver harpiks fra det og der er efterhånden større visne grenpartier. Jeg må vel hellere fælde det. Men hvad kan jeg plante i stedet? Jeg har flere æble og pæretræer, så dem skal jeg vist ikke have flere af. Kan jeg plante fersken? Eller er den for tæt i familie med blommer, når det er en stenfrugt? Og kan man undgå at et ferskentræ får ferskenblæresyge?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. juni 2022 kl. 21.52

Hej Mette.

Fersken og blomme hører til samme familie så det duer ikke. Hellere ikke kirsebær...Apropo fersken så kan du godt få en fersken sort, der ikke får fersken blæresyge . Sorten "Frost" skulle være en af dem . Den er eftersigende meget populære.

Hvis du vil prøve en pære sort, som er taknemmelig, smager godt og er lidt anderledes vil jeg foreslå dig at købe en japansk pære . f.eks sorten "Kumoi" som jeg selv dyrker . Smagen er svært hel at definere, men lidt hen af melon/ pærer vil jeg mene....

Den er selvbestøvende og stort set sygdomsfri . Jeg har endnu ikke set sygdomme i mine træer som man ellers kender det fra pærer .

Du kan selvfølgelig også starte et figentræ op. Der går ca 5 til 7 år før at det være frugt af en hvis mængde . Selv elsker jeg figner . Både friske, tørrede, syltet som marmelade eller som brændte figner . Figner er nemme at stiklingeformere...

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 10. juni 2022 kl. 6.25

Mange tak for svaret. Mine forældre havde et Frost ferskentræ og det fik også ferskenblæresyge, så helt modstandsdygtigt er det ikke. Jeg kender slet ikke japansk pære. Jeg må se om jeg kan finde et eksemplar og smage. Jeg elsker også friske figner, men træet skal stå midt i en græsplæne, og de bliver vist ret brede. Mon ikke det bliver svært at holde rent omkring stammen? Vi bor ca. 600 m. fra havet, så her bliver ikke meget koldt om vinteren, men jeg ved heller ikke om en fritstående figen klare det. Til gengæld har jeg en kæmpe rosmarin og et lille oliventræ, der begge har overlevet flere år, men de står også op ad husmuren, mod syd.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 10. juni 2022 kl. 6.25

Mange tak for svaret. Mine forældre havde et Frost ferskentræ og det fik også ferskenblæresyge, så helt modstandsdygtigt er det ikke. Jeg kender slet ikke japansk pære. Jeg må se om jeg kan finde et eksemplar og smage. Jeg elsker også friske figner, men træet skal stå midt i en græsplæne, og de bliver vist ret brede. Mon ikke det bliver svært at holde rent omkring stammen? Vi bor ca. 600 m. fra havet, så her bliver ikke meget koldt om vinteren, men jeg ved heller ikke om en fritstående figen klare det. Til gengæld har jeg en kæmpe rosmarin og et lille oliventræ, der begge har overlevet flere år, men de står også op ad husmuren, mod syd.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 10. juni 2022 kl. 6.25

Mange tak for svaret. Mine forældre havde et Frost ferskentræ og det fik også ferskenblæresyge, så helt modstandsdygtigt er det ikke. Jeg kender slet ikke japansk pære. Jeg må se om jeg kan finde et eksemplar og smage. Jeg elsker også friske figner, men træet skal stå midt i en græsplæne, og de bliver vist ret brede. Mon ikke det bliver svært at holde rent omkring stammen? Vi bor ca. 600 m. fra havet, så her bliver ikke meget koldt om vinteren, men jeg ved heller ikke om en fritstående figen klare det. Til gengæld har jeg en kæmpe rosmarin og et lille oliventræ, der begge har overlevet flere år, men de står også op ad husmuren, mod syd.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. juni 2022 kl. 11.31

Figner skal nok klare det og når du har gode erfaringer med oliven og rosmarin ville jeg ikke betænke mig et øjeblik.

Figen kan sagtens stå frit, men også den elsker varme .
Mht om den bliver bred så kan man beskærer den løbende...

Nyt svar til emnet »Erstatning for blommetræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Erstatning for blommetræ

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider