Forum

Forkrøblede løg

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: B. Witt Dahlin, 16. juni 2022 kl. 14.14

Jeg undrer mig over, at mine ellers sunde rødløg nu er begyndt at se underlige ud. Mange er forkrøblede, men vokser og bladene er fint grønne. De er ikke gødet og har har fået rigeligt vand ... og er ikke sat for tidligt ... kan nogen hjælpe? vh Bodil

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 16. juni 2022 kl. 15.26

Dine løg er ved at gøre klar til at blive høstet :) De vokser ikke meget længere. Inden længe bliver toppen gul. Alt er ok.

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. juni 2022 kl. 15.30

Mine har også set ud som dem du har på billedet, men jeg har ikke givet dem vand nok. Her hvor jeg bor er ikke faldet en dråbe regn ,men ukrudtet klare sig fint . Det er meget vigtigt at de ikke mangler vand . For ellers kan de ikke holde saftspændingen og klasker sammen. Hvis de havde været syge ville de blive gule i bladene og evt have skadedyr omkring rødderne eller på bladene...

Mit gæt ville derfor være at de mangler vand. Nu ved jeg ikke hvor meget vand du har givet dem og om du sjatvander. De skal minimum have 30 mm vand PR KVM.

At du hellere ikke har givet dem gødning er hellere ikke godt . Noget skal de have .

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. juni 2022 kl. 17.05

Det er for sent med gødning nu, men vand kan være godt. Men de nærmer sig jo afslutningen på deres vækstsæson.

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B. Witt Dahlin, 16. juni 2022 kl. 17.13

Tak for svarene...de er sat lidt sent...er vandet godt og står i god jord. Nu har jeg taget et op og bladene et forkrøblede, men løget, selvom lille, ser sundt ud. Vi må de, hvad der sker. tak igen ☺️

5 af 15 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: B. Witt Dahlin, 16. juni 2022 kl. 17.13

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 15.12.

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Rohde, 21. juni 2022 kl. 7.41

Hej Bodil.
Jeg tror måske, at du har haft besøg af løgminerfluen. Det er et invasivt skadedyr, som desværre breder sig meget år for år. Jeg har selv fået mine porrer ødelagt et par år i træk og sidste år også mine sætteløg (med såede løg går det bedre hos mig - sikkert fordi de plantes senere end sætteløg og høstes før porrerne).
Hvis det er løgminerfluen, går det lige pludseligt hurtigt, toppene bliver forkrøbbede, og hvis du trækker løgene op, vil de ofte gå i stykker, fordi de rådner i overgang mellem løg og top. Du vil også kunne se nogle små brune pupper i det nederste af toppen.
Hvis det er årsagen er der ikke andet at gøre end at holde løg helt overdækket med net fra start til slut næste år. Og selvfølgelig holde et godt sædskifte, så du ikke dyrker løglignende planter samme sted næste år. Sørg også for at smide alle dele af dine løg ud i skraldespanden - ikke i komposten, for så kan det spredes.

7 af 15 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Lene Rohde, 21. juni 2022 kl. 7.41

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 15.12.

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B. Witt Dahlin, 21. juni 2022 kl. 11.06

Kære Lene
Jeg holdt op med porrer for 5 år siden., da jeg fik omtalte larver, men langt senere i udviklingen. De blev ikke forkrøblede men spist indefra og slatne. Jeg vil nu se efter med lup...det kan jo være, at fluen er i gang flere gange om året. Tak for svaret:-)
Vh Bodil

10 af 15 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: B. Witt Dahlin, 21. juni 2022 kl. 11.06

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 15.12.

11 af 15 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: B. Witt Dahlin, 21. juni 2022 kl. 11.06

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 15.12.

12 af 15 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: B. Witt Dahlin, 21. juni 2022 kl. 11.06

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 15.12.

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. juni 2022 kl. 19.28

Vær ikke så utålmodige, når I har sendt et svar. Oppe i fanebladet kan I se, at der arbejdes på opgaven. Det tager længere tid, end mange forestiller sig.

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B. Witt Dahlin, 21. juni 2022 kl. 19.52

Kære lars
jeg er lidt gammel og dum og forstår ikke, hvad du mener med at være tålmodig? :-) undskyld, at jeg har rykket ''send'' så mange gange ... kunne ikke se, at der skete noget. Gør mig mere umage næste gang vh bodil

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. juni 2022 kl. 23.29

Indlæg 9-12 er ens. Du har ikke givet dig tid til at indlægget blev færdig lagret, men har trykket 4 gange, fordi du ikke opdagede, at der blev arbejdet på sagen.
Hos mig snurrer der et symbol rundt ved programnavnet på bjælken, når programmet arbejder.

Nyt svar til emnet »Forkrøblede løg«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Forkrøblede løg

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider