Forum

Golde bærbuske

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 21. juni 2022 kl. 16.58

Hej
Jeg gravede to solstik op forrige år. De bliver store og flotte buske - men ingen bær hverken i år eller sidste år. Kan man ikke formere solstik ved at tage en udløber fra moderplanten? Vil der komme bær med tiden?
Vh Anne-Mette

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. juni 2022 kl. 18.53

Hej Anne Mette

Vi har lige haft en tråd omhandlede jostabær, som solstik også kaldes , hvis dine buske ikke bærer bær ville jeg ikke opformere den

www.havenyt.dk/forum/fri_debat/22088.html

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 22. juni 2022 kl. 6.54

Tak for svar - jeg læste tråden, men fik ikke svar på dette specifikke spørgsmål. Måske graver jeg dem op alligevel.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 22. juni 2022 kl. 9.34

Hej Anne-Mette. Du kan godt kroge en gren ned og hvis du har udløbere/rodskud kan de også bruges. Som sagt i den anden tråd er det også meget let at lave stiklinger af den og det giver måske den mest harmoniske vækst af den nye busk.

Det lyder mærkeligt at du slet ikke får bær. Har du beskåret den (hvordan)?

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 22. juni 2022 kl. 10.16

Men mit spørgsmål går jo på, at når de to - efterhånden store - buske slet ikke sætter bær / blomst - vil de mon gøre det på sigt? Jeg har ikke beskåret og den ene skyder meget, den anden gør ikke.
Jeg kender godt til bærret og formering ad anden vej, men hentede et par rodskud i en anden have.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 22. juni 2022 kl. 10.16

Men mit spørgsmål går jo på, at når de to - efterhånden store - buske slet ikke sætter bær / blomst - vil de mon gøre det på sigt? Jeg har ikke beskåret og den ene skyder meget, den anden gør ikke.
Jeg kender godt til bærret og formering ad anden vej, men hentede et par rodskud i en anden have.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 22. juni 2022 kl. 11.03

Min Josta var 4-5 år inden den begyndte at give bær. Den vil aldrig komme til at give lige så meget som mine solbær, - jeg har den bare for variationens skyld. Jeg får 10-15 kg. solbær og 5kg. stikkelsbær om året, så jeg bekymrer mig ikke om Jostaens ringe udbytte.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 22. juni 2022 kl. 12.37

Er du helt sikker på at det var rodskud og ikke små frøplanter som stod under busken? Hvis det faktisk er frøplanter kan de afvige meget fra moderplanten og det er slet ikke utænkeligt at de sterile.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 23. juni 2022 kl. 9.00

Tak for svar. Jeg vil fjerne dem og finde nogle lækre stikkelsbær i stedet.

Nyt svar til emnet »Golde bærbuske«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Golde bærbuske

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider