Forum

Blommetræ med revnet bark

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 31. juli 2022 kl. 17.55

Min far plantede i maj dette opalblommetræ, der har trivedes fint og havde intakt bark, da han plantede det og indtil for meget nylig. Nu er der dog synlige revner i barken. Hvad kan årsagen mon være - han er 100 % sikker på, at hverken mennesker eller dyr har beskadiget træet.

Kan barken være revnet som følge af vanding i den meget tørre sommer? Hvilken betydning vil revnerne mon få?

Venlig hilsen
Marie Louise

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 31. juli 2022 kl. 19.52

Hej Marie.

Villy Mougaard har skrevet en artikel omkring dette emne
www.havenyt.dk/spoergsmaal/buske_og_traeer/17171.html
Det er åbenbart et ret kendt fænomen for frugttræer af stenfrugt som blommer hører under, men jeg har også set det hos æbletræer.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 31. juli 2022 kl. 21.35

Hej igen .

Jeg havde ikke set at du skrev at din opalblomme var plantet i maj måned og så er det lidt mere underligt at der forekommer barksprængninger . Jeg har derfor ingen sikker forklaring på hvorfor at det er sket, men din egen teori lyder ikke ved siden af .

Men barken burde kunne komme sig ( vokse sammen) , men det kommer an på hvor skadelig barken er blevet . Hvis den er skadet hele vejen rundt vil det stoppe saft transporten .

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 31. juli 2022 kl. 21.57

PS Jeg sad og søgte på nogle amerikanske hjemmesider og her nævnes det at :

Træbark kan splitte fra kolde temperaturer efter overdreven sol og varme. Spaltbark, eller lodrette revner langs den nederste træstamme af unge træer, forekommer oftest på tyndbarkede træer som kornel, elm, ahorn, kirsebær, æble, fersken og blommetræer.

Andre nævner at hvis man har udsat barken for et ekstrem varmepåvirkning, f.eks fra en brænder eller andet form for varme at så ses disse barksprængninger også ....

Så måske er det forklaringen....

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 31. juli 2022 kl. 22.16

Hej Søren

Tak for dine forslag - især det sidste lyder som en forklaring der passer med det, min far har observeret - pludselige revner på langs efter hård varme og meget tørke. Den forklaring sender jeg videre til min far. Fotoet viser, at der "kun" er revner på den ene side, og det passer godt med hvad du har fundet på den amerikanske hjemmeside om smalle, lodrette revner.

Jeg har selv et nu 6 år gammelt opaltræ, der blev påkørt og fik et stort og dybt sår på stammen for to år siden. Det vokser fint, så måske klarer dette træ det også (selvom det indtil videre ikke har sat nævneværdig frugt, måtte det dog komme, men det er en anden sag).

Venlig hilsen
Marie Louise

Nyt svar til emnet »Blommetræ med revnet bark«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Blommetræ med revnet bark

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider