Forum

Blommetræer uden frugt i 2005

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ester Sørensen, 13. juli 2005 kl. 21.26

Vi har forskellige blommetræer, og sidste år var der megen frugt.

Men i år er der næsten ingen blommer på træerne (men mange lus!)
Er det det kolde forår som er årsagen, da træerne har blomstret smukt.

Har andre samme oplevelse i år?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Johansen, 13. juli 2005 kl. 22.35

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 5. september 2005 kl. 1.28

Nå-ja, måske var der også, på andres egne, et trist vejr da blommetræerne blomstrede.

Min far havde 37. bistader med forfærdentlige søvnige bier, de snuede til langt hen på – foråret. Var der bare den mindste smule regn i milevid omkreds voxede de sig simpelthen inde i boet. Far undskyldte dem med at det ikke var Flyvevejr. Det ærgrede ham selv gevaldig.

Er vi opmærksom på de't, tyder vi nemt udtrykket. Og forstår hvorfor.

Derfor har jeg lavet to bistader – til Humlebier. En god opskrift kan fås fra/på biblioteket.

Vi bemærker det let, at Humlebier arbejder, næsten, uanset vejret – í hele sommerhalvåret.

Der er 18. forskellige arter som bor under forskellige forhold, men de er effektive og arbejdsomme. De er tidligt på færde, år-og døgnmæssigt set.

Blommetræer blomstre smukt og meget generøst m e g e t tidligt på året, hvor honningbier slet ikke er vågnet til en livscyklus vi andre ikke har tålmodighed til at vente med. Netop de'r kommer de brillante og klodsede brumbasser, som "vi" ellers, måske endda, frygter, os til hjælp.

Ester – hjælp endelig dig og os andre blommeelskere, med at tømre nogle bistader til disse arbejdsomme og vidunderlige klodsede bestøvere.

Det kan gøres på bedste beskup og simpel evne. Atten forskellige humlebier har forskellige bosteder, lige som vi andre. De bor, modsat fortegn for mennesker, endda i musereder. I jorden, Rockwool, frønnet træ o.m.m., hvilket i sig selv er spændende.

Jo mere vi oplever livscyklussen desto mere spændende er det. Jo mere vi lærer, jo mere opdager vi ikke at vide.

Ester – nu ska' vi kat'me há blommer på træerne næste år, men bistaderne skal være klar før marts md. – før Dronningerne undersøger jordforholden og egnede yngle steder – ellers søger de til naboerne, måske langt væk – indtil der bliver boligmangel, hvilket der måske allerede er nu i disse nedrivningstider – hvis du ellers forstår hvad jeg mener.

Alt – næsten alt kan være beboeligt med atten forskellige yngle-forhold.

Det er et interessant emne du kom med. Jeg er spændt/tror på at andre har en bedre diagnose på problemet. Hej. håp

Forøvrigt hedder deres unger også babyer.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ester Sørensen, 6. september 2005 kl. 20.50

Hej Hans Åge,
tak for dit inspirerende indlæg. Jeg vil snarest gå på biblioteket efter en "opskrift på humlebi-boliger". Lyder som et godt forslag til kolde forår.

MVH
Ester

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Aninia, 16. september 2005 kl. 12.54

Hej Ester.

Som også svaret i et tidligere indlæg ang. samme emne, har jeg haft utroligt MANGE blommer i år (Nordsjælland). Sidste år gav sveskeblommetræet kun 2 små skåle blommer. I år har det givet 25,6kg blommer! Til gengæld har mit nok så frodige æbletræ smidt halvdelen af de ellers ikke modne æbler.

God weekend.

Gitte

Nyt svar til emnet »Blommetræer uden frugt i 2005«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Blommetræer uden frugt i 2005

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider