Forum

Bønnesorger

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 15. august 2022 kl. 19.33

Suk. Først blev mine bønneplanter ædt af snegle og nu har resten fået, hvad jeg tror er bønnerodlus. Det er nogle små blege bæster, der sidder på rødderne og det ser ud til at de brune myrer passer dem. Da jeg i sin tid forsøgte mig med kartofler sad der også nogle små hvide knaster på dem, måske de samme. Hvor længe skal jeg mon undlade at dyrke bønner o.lign. i det bed?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. august 2022 kl. 14.34

Hej Mette.

Det var da noget møg med de bønner. Mine egne var hellere ingen succes. Men måske skyldes de for lav pH i min jord .
Vedr . Sædskifte så vil jeg holde en pause med dyrkning af bønner i min 5 til 6 år. For ærters vedkommende gælder det i 5 år. Jeg vil tro at det samme gøre sig gælden med bønner, da det jo også er en bælgplanter . Har du evt undersøgt hvorfor at du fik bønnerodlus ?

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 16. august 2022 kl. 16.17

Tak for svaret Søren. Årsagen til mine kvaler er nok, at jeg ikke har holdt lange nok pauser mellem dyrkningen at bælgfrugter. Jeg må holde en længere pause.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. august 2022 kl. 22.09

Ja, et sædskifte på 6 år anbefales for bælgfrugter.

Nyt svar til emnet »Bønnesorger«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Bønnesorger

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider