Forum

Er det mon lus?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 8. oktober 2022 kl. 19.42

Jeg har opdaget, at bl.a. vores jordskokker og solsikker er befængt med et utal af små hvide dyr - lus? Det har jeg aldrig set før. Er det lus? Hvad skal jeg mon gøre? På forhånd tak for hjælp.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. oktober 2022 kl. 14.36

Hej Anette.

Jeg ved ikke om denne tråd kan give dig et brugbart svar
www.havenyt.dk/forum/skadedyr_og_plantesygdomme/20682.html...Men jeg håber at du blive lidt klogere

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. oktober 2022 kl. 14.51

Hej igen .

Linket driller lidt og kan åbenbart ikke vises, men prøv at google "Havenyt-lus i jordskokker"så finde du nemt tråden igen.

Jeg kan ikke rigt finde noget specifik omkring rodlus i jordskokker, men som alle andre planter, der angribes af rodlus gælder følgende forholdsregler:

Godt sædskifte. Rodlusene kan overvintre i forbindelse med rødder. Det er derfor vigtigt ikke at have samme afgrøde placeret samme sted år efter år.. Omvendt kan lusene føres over store afstande med vinden.
Netdækning. Dækning med fintmasket net i forårs-/sommerperioden kan beskytte mod rodlus.

I nogle tilfælde kan popler være mellemværts for rodlus. Det gælder bl. a angreb på dild.

Andre har dyrket jordskokker det sted i haven i over 20 år og ikke oplevet rodlus.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 9. oktober 2022 kl. 19.22

Mange tak for svar og linket. Jeg har nu læst det hele. Ærgerligt, hvis flere afgrøder end kålene skal dækkes i hele deres vækstperiode. Det er ikke blot besværligt, men glæden ved at kigge ud over sine planter bliver mindre. Dog er det jo heller ingen fornøjelse med angrebne planter.
Jeg er omhyggelig med at overholde sædskifte på 6 år, synes jeg. Dog indgår jordskokkerne ikke deri.
De angrebne rødder skal så fremover væk fra haven, tænker jeg. Ærgerligt at meget allerede er røget i komposten.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 9. oktober 2022 kl. 19.22

Mange tak for svar og linket. Jeg har nu læst det hele. Ærgerligt, hvis flere afgrøder end kålene skal dækkes i hele deres vækstperiode. Det er ikke blot besværligt, men glæden ved at kigge ud over sine planter bliver mindre. Dog er det jo heller ingen fornøjelse med angrebne planter.
Jeg er omhyggelig med at overholde sædskifte på 6 år, synes jeg. Dog indgår jordskokkerne ikke deri.
De angrebne rødder skal så fremover væk fra haven, tænker jeg. Ærgerligt at meget allerede er røget i komposten.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. oktober 2022 kl. 22.56

Hej Anette.

Prøv at skifte sort og så plant et nyt jordstykke og så se om ikke du slipper af med lusene

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 11. oktober 2022 kl. 21.05

@Søren Duun
Mange tak for rådet.

Nyt svar til emnet »Er det mon lus?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Er det mon lus?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider