Forum

Syltning af små grønne cherrytomater

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. oktober 2022 kl. 10.04

Min mand spørger om jeg vil sylte de mange små grønne cherrytomater? Det ved jeg ikke lige om jeg har lyst til. Er de ikke for små til syltning, når de mere har størrelse som store vindruer?
Ingeborg

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. oktober 2022 kl. 12.06

Så er de perfekte til det. Jeg har også en stor skål fyldt med grønne tomater, som jeg ikke ved om jeg skal lade ligge og eftermodne i kælderen eller om jeg skal koge marmelade af dem. Problemet er at vi ikke spiser ret meget marmelade i familien.
Til næste år vil jeg prøve at dyrke vintertomater, som er en særlig sorts tomater, der eftermodner hele vinteren og super velegnet til at tørre, til madlavning og meget mere. Der findes flere sorter af dem .

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. oktober 2022 kl. 22.14

Jeg har syltet mine små grønne cherrytomater for at glæde min gemal. Jeg syltede med eddike, vand, sukker og et par tomme vaniljestænger. Føj for den lede! Efter at have stået 3-4 dage ville vi smage dem i dag. De var simpelthen udpiselige og ryger på komposten. Underligt at de var så bitre!
Ingeborg

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 13. oktober 2022 kl. 23.46

Hej Ingeborg.

Jeg har ikke selv prøvet at sylte grønne tomater, men min mor lavede marmelade af dem, med citron, og her har jeg ikke opdaget at det smagte bittert. Jeg googlede grønne bitre tomater og fandt bl.a denne forklaring fra et hjemmeside

Hej!

I går syltede jeg meget små grønne tomater.
I dag smagte jeg på dem, og de er bitre.
Kan det tænkes, at de er giftige?????
De var som skrevet meget små – på hasselnøddestørrelse.

med venlig hilsen
Mary Søndergaard.

SVAR

Hej Mary.

Dine tomater er ikke giftige i små mængder, men regl nummer 1 indenfor syltning er, at blandingen skal stå og trække i noget tid, før man smager :) Og dette gælder især for grønne tomater. De skal stå minimum i en måned før du åbner og smager. Grønne tomater har en meget kraftig smag, som man skal vænne sig til. Men det er vigtigt at de får lov til, at stå i lagen i nogle uger således at syltelagen kan få lov til at trække ind i tomaterne.

Desuden indeholder små grønne tomater stoffet alfa-tomatin. Stoffet vil være der i samme mængde, om de grønne tomater bliver syltede eller spises rå. Man anbefaler at man ikke indtager grønne tomater i store mængder, men ellers skulle de ikke udgøre nogen stor sundhedsrisiko. Store mængder af grønne tomater vil medføre mavesmerter, opkast, diarre, manglende koordination og svaghed. Men så længe at det kun blive til et par stykker, så kan du roligt spise dem :)

Måske er det her forklaringen ligger..

Nyt svar til emnet »Syltning af små grønne cherrytomater«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Syltning af små grønne cherrytomater

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider