Forum

De bedste spise græskar / vintersquash.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Steen Jakobsen, 27. oktober 2022 kl. 15.48

Hej alle sammen.
Jeg husker fra min barndom at min far dyrkede nogen kæmpe store græskar som blev syltet med sukker, eddike og ingefær og brugt som tilbehør til diverse retter.
Dén tradition er nok gået tabt men i de sidste par år er jeg blevet opmærksom på at der findes andre spise græskar som f.eks hokkaido som vi godt kan lide her i huset.
Jeg har så på internettet fundet at der findes mange andre spise græskar på markedet så nu vil jeg gerne høre om nogen kan fortælle mig hvilke sorter der er de bedste til det salte køkken, både til suppe og ovnbagt eller i gryderet og som kan dyrkes i Danmark.
Hvis i kender nogen vil det ogdå være en hjælp hvis i kan fortælle hvor man kan købe frø.
Mvh. Steen Jakobsen.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. oktober 2022 kl. 21.05

Hej Steen.

Er du på facebook? Søren Ejlersen ( kok) har skrevet flere bøger om mad med grønsager og heriblandt bøger , der omhandler brugen af vintergrøn sager, som Hokaido og græskar . Hans opskrifter spænder vidt og bredt og det du efterspørger ved han meget om..

Her i huset har vi også brugt Hokaido, men jeg her ikke så vild med dem.

Hvis du finder en græskar du syntes godt om så prøv at tage nogle fra dem den, men hvis det er en F1 dur det ikke .

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 28. oktober 2022 kl. 7.11

@Steen

Gik på jagt efter gamle sorter af syltegræskar sidste år og det lykkedes mig at finde frem til en venlig person som havde et par frø fra en sort købt hos Camilla Plum

Jeg har dyrket den i år, men aner intet om sortsnavn, smag osv da jeg lige har høstet den. Du kan se udseendet på billedet og måske finde den hos Camilla Plums webshop

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen Jakobsen, 28. oktober 2022 kl. 10.41

@ Søren og Tom.
Tak for svar.
Jeg tog frø fra en hokkaido sidste år og fik også dyrket en enkelt plante der gav 2 små frugter.
Mht. syltegræskar så kan de fås gennem frøsamlerne ( en de kalder køkken græskar ) og jeg har også set en annonce i gul og gratis hvor én sælger frø.
jeg købte et græskar i 365 i går men har ikke smagt det endnu. Det er ganske vist opgivet til at være et pynte græskar men det ligner nu et almindeligt græskar så det skal vi lige smage og så vil jeg tage frø af det hvis det er godt.

Mvh. Steen.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 28. oktober 2022 kl. 14.17

@Steen
Er medlem af Frøsamlerne - der kunne jeg ikke finde disse frø - men måske er de der nu - jeg leder jo ikke mere nu jeg har fundet dem :)

Min interesse skyldes udelukkende at det skulle være en sort meget dyrket i DK da syltegræskar var populært Almindelig brug af græskar (suppe mm) foretrækker vi Butternut her i huset.

I år har vi kun dyrket syltesorten for ikke at risikere krydsbestøvning - der var med sikkerhed ingen græskar i nærheden (500 meter radius), så det skulle være fjong.

Nyt svar til emnet »De bedste spise græskar / vintersquash.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > De bedste spise græskar / vintersquash.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider