Forum

Køkkenhave og asbest

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Thomas Hessel, 18. januar 2023 kl. 18.59

Vi har købt en gammel landejendom, hvor regnvandet fra et gammelt eternittag falder på køkkenhaven - der er ingen tagrende på dette stykke.
Asbest er jo farligt at få i lungerne. Men nu tænker jeg på, hvor sundt det egentlig er, at regnvand falder fra det gamle tag ned på jorden, hvor der gror grøntsager. Er der nogen, der har haft samme tanker / problem, eller ved om det er et reelt problem?
På forhånd tak.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 18. januar 2023 kl. 21.54

I rigtig mange kommuner er det ikke tilladt at vande med vand fra eternittage, eller for den sags skyld zinktagrender.
Undersøg det ved din kommune.
Men hvorom alting er, så er det absolut ikke nogen særlig god ide

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. januar 2023 kl. 20.19

Sælg og flyt hvis du er bekymret over det - eller skift dit tag :)

Indånding er jo den kendte eksponeringsvej til lungehindekræft og der vil jo være mere asbestfiber i jorden på hele din ejendom, mest i vindretningen. I teorien altså... Så pas nu på med støvende havearbejde!!

Jeg har meget svært ved at se hvordan planter skulle optage asbestfibrene i en grad så du kan påvirke dit tarmsystem på nogen farlig måde.

Myndighederne fraråder at bruge regnvand til mit fjerkræ pga faren for salmonella fra en fugleklat på taget - Jesus Christ!

Hvis et asbestholdigt bølgeeternit tag afgav fibre af betydning holdt de jo ikke længe - slet ikke 60 år eller mere som er meget normalt.

Myndighederne advarer mod alt muligt, men prøv at tænke selv! Regnvand fra nytjærede tage er måske indlysende et problem, men at zink fra tagrender af zink skulle være et problem er jo rent ammestuesnak!

De samme myndigheder anbefaler stadig mennesker med diabetes at spise fuldkornsbrød - det må da være til stor glæde for medicinalindustrien!

Kom nu ind i kampen - dyrk din have og brug du bare regnvand fra asbestholdigt ubeskadiget eternittag!

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. januar 2023 kl. 20.00

Jeg vil gerne indrømme at jeg har to regnvandstønde og et asbest tag, men umiddelbart ingen synlige skader på taget at se. Jeg vander også mine blomsterkummer og en enkelt figen med vandet.

Jeg har også læst nogle artikler, der har været skrevet om asbest problemet, men er ikke blevet meget klogere . Grunden til det er at jeg har lidt svært ved at se problemet og som Tom skriver er det måske også en smule overdrevet . Det er klar at man ikke skal drikke regnvandet, der for mit vedkommende også indeholder en masse fuglelort ( fra tag og tagrende) og derfor ikke velegnet til indtagelse. Men jeg ville ikke betænke mig et øjeblik når jeg vandet ikke spiselig afgrøderi min hav

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. januar 2023 kl. 20.02

Jeg vil gerne indrømme at jeg har to regnvandstønde og et asbest tag, men umiddelbart ingen synlige skader på taget at se. Jeg vander også mine blomsterkummer og en enkelt figen med vandet.

Jeg har også læst nogle artikler, der har været skrevet om asbest problemet, men er ikke blevet meget klogere . Grunden til det er at jeg har lidt svært ved at se problemet og som Tom skriver er det måske også en smule overdrevet . Det er klar at man ikke skal drikke regnvandet, der for mit vedkommende også indeholder en masse fuglelort ( fra tag og tagrende) og derfor ikke velegnet til indtagelse. Men jeg ville ikke betænke mig et øjeblik når jeg vandet ikke spiselig afgrøder i min have

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. januar 2023 kl. 20.21

Ps.

Man må derfor gøre op med sig selv om man overhovedet vil bruge det i f.eks i sin køkkenhave. Man kan også diskutere om man kan tillade sig at bruge postevand da det er en mangelvare som vi skal værne om . Lige meget hvilket type vand man bruger kommer der stadig forurening ned fra luften, så hel fri for fremmede stoffer kan man ikke undgå .

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 24. januar 2023 kl. 13.57

Som nævnt må det nok være mest rigtigt at spørge myndighederne.

Det er træls med alle de tage, der skal ryddes op på. Det syner af meget, og det bliver dyrt.
Men af alle de miljøgifte, der er spredt og efterladt på de nedlagte gårde, så tror jeg alligevel, at problemet på sigt er i småtingsafdelingen.
Risikoen må være meget lille, og den vil aftage i takt med, at der bliver ryddet op.

Men jeg ville nok af flere grunde undlade at springvande regnvand fra taget ud over f.eks. salat og persille. Det må være bedre til rodfrugter, og så kan det andet vandes med postevand, slange eller kande.

Tom Andersen

Der er så mange kampe, at vi nok bliver nødsaget til at vælge dem med omhu.
Jeg forstår godt, at det er irriterende, men dybest set, så mener jeg, at du bør være meget glad for tippet om at undgå salmonella og fugleinfluenza fra taget ved at forhindre, at hønsene drikker vand derfra. Nu handler det om asbest, men der kan også være andre grunde til at være lidt forsigtig med at benytte opsamlet regnvand fra taget til køkkenhavevanding.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. januar 2023 kl. 19.43

@jakob

Husk at overdække dyrkningsjorden så der ikke lander fuglelort på dine afgrøde eller på dyrkningsjorden - der kan være mange smittefarlige bakterier og virus i :)

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 26. januar 2023 kl. 11.35

Tom Andersen

Jeg forstår vitsen, men den lægger op til et seriøst svar.
Det handler ikke om at udrydde smitterisikoen, for det kan vi ikke.
Det handler om at gøre den mindre.

Vi må spørge, hvad der sker med fugleklatten, som indeholder 100 millioner bakterier eller vira.

Lander den i køkkenhaven, så kan den nok ligeså godt ramme jorden, hvor den ikke gør skade.
Rammer den en plante, så er det kun een plante, og har planten en stor plet efter en fugleklat, så bliver dette blad nok kasseret eller vasket grundigt.

Men lander klatten på taget, hvorfra den skylles ned i en 100 l regntønde, som efterfølgende springvandes ud over køkkenhaven, så bliver ALLE planter inficeret med 1 million bakterier eller vira pr. liter vand.

Jeg håber, at du kan se forskellen og siger be be til myndighederne. :-)

Nyt svar til emnet »Køkkenhave og asbest«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Køkkenhave og asbest

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider