Forum

Alice dream tomat

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 8. marts 2023 kl. 16.25

Er der nogen der har frø fra tomaten "Alice dream"? Jeg dyrkede den sidste år og den var virkelig lækker, men nu kan jeg ikke finde de frø jeg tog fra. Jeg kan heller ikke finde den på de hjemmesider, der udbyder frø.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. marts 2023 kl. 19.23

Hej Mette.

Ved du om den er synonym med andre sorter? Det kunne godt tænkes . Prøv evt tomatdatabasen.dk.
Som du sikkert ved findes der rigtig mange tomatsorter og det kan godt tænkes at den enten er en krydsning af andre eller at en har kaldt en anden sort efter konen :-)

Hvor havde du frøene fra ?

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. marts 2023 kl. 19.37

Jeg var lige inde på tomatdatabasen.dk og fandt den her. Om tomaten står der at den muligvis stammer fra Polen . Desværre kan det være vanskeligt at lede efter frø i Polen da deres hjemmesider ofter står på polsk.

Er du på Facebook er der grupper med speciel tomat dyrknings interesse, dem kunne du også prøve at kontakte . Du kan også prøve at kontakte frøsamlerne via facebook og efterlyse den her .
Som en sidste mulighed , så kunne du søge på amerikanske hjemmesider og se om ikke den dukker op her.

I tomatdatabasen står der følgende om sorten Alice's Dream

Denne sort producerer ekstrem smukke tomater, der endvidere beskrives at have en mild smag med en god balance mellem syre og sødme, og fremhæves af flere som at være meget børnevenlig i smagen.

Alice´s Dream er en sort som er utrolig smuk gennem hele modningsforløbet. Som umodne har tomaterne allerede et flot farveaftegning hvor indigo farven kan spottes. I takt med at tomaterne modnes afsløres et et farvespil ud over det sædvanlige.

Tomaterne bliver gul/orange med røde striber og antho-aftegninger.

Tomaterne kan man blive ved med at kigge på og er en tomat der i den grad påkalder sig opmærksomhed .

Da sorten stadig er noget ustabil (2018) kan farvespillet og formen varierer. En tomatsort der er virkelig smuk - i alle dens farvevariationer.

Formen er rund og kan være mere eller mindre ribbet og boblet med en vægt på op til 350 g.

Væksten er indeterminant, har almindelig bladvækst og siges at have godt sygdomsresistens.

Siges at producere godt- selv under lave temperaturer og kan dyrkes både på friland og i drivhus.

Sorten menes at komme fra Polen

78 dage.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 8. marts 2023 kl. 20.45

Tak for hjælpen. Der står på en engelsksproget hjemmeside, at frøene er produceret ii Ukraine, det kan måske være en forklaring på at frøene er svære at få fat i. Jeg prøver. De var så flotte og smagte rigtig godt

Nyt svar til emnet »Alice dream tomat«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Alice dream tomat

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider