Forum

Cacanska blommesorter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 8. marts 2023 kl. 18.44

Da jeg sidder her i vintervejret og venter på at frugthaven snart vågner har jeg et par projekter jeg overvejer. Mit gule arbrikosblommetræ og mit RC oullins træ skal have podet andre sorter på. Jeg tænkte det skulle være højtydende sorter og gerne svesketyper. Da jeg er ikke er god til at pode ( har forsøgt og det er kikset hver gang) vil jeg prøve med afsugning. Til det vil jeg indkøbe et par træer og jeg er brændt varm på sorterne Cacanska Rodna og Cacanska Lepotica. Jeg kan læse at de gerne vil have varmere klima for at udvikle smagen. De er meget plantede på Balkan men også i Tyskland.Er der nogle der har erfaringer med sorterne her under vores himmelstrøg?

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. marts 2023 kl. 19.51

Hej Morten.

Dit projekt lyder spændende, men jeg tror ikke at der er ret mange, der har kendskab til blommesorterne Cacanska Rodna og Cacanska Lepotica her på Havenyt. Måske med undtagelse at Boi Jensen, der dyrker mange af de gamle blomme sorter og ved hvad der rører sig ud over landets grænser. Han skulle vist have et samarbejde med tyske pomologer. Så ham ville jeg skrive til. Det kan være at han også kan få dem hjem til dig...

Ellers ville jeg holde mig til nogle af de gamle sorter, da jeg ville være næsten sikker på et godt resultat. Mange af de sorter som bl.a siges at være sygdoms resistente er det bare ikke. Måske i hjemlandet, men sjældent under danske forhold . Det er min og andres erfaring....

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 8. marts 2023 kl. 20.18

Tak Søren

Jeg må prøve at skrive til Boi Jensen angående Cacanska sorterne.
Hvad tænker du kunne være et højtydende alternativ?

Jeg har i forvejen
Altan RC
Debrahy RC
Tophit
Topper(tror dog det er gået ud, og jeg kan ikke rigtig skaffe et nyt, det bar ellers godt fra start)
Toptaste
Opal
Victoria
Italiensk sveske
Czar

Udover naturligvis RC Oullins og gul abrikos

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 8. marts 2023 kl. 20.46

Morten, når du skriver, at du ikke er så god til at pode, så kan det meget vel være TIDSPUNKTET for podningen, der er fejlen. Ompodning af Prunus / stenfrugt, må vente til sidst i april og gerne i maj. Det er også vigtigt, at podekvistene er opbevaret korrekt. Jeg graver mine ned i en avisside med lidt atamon vand sprayet over. Dækket af en våd sæk eller flis i skyggen ved en nordvæg, så holder podekvistene sig længe.
(Prunus ér svære end æble, - men selv stenfrugt kan lykkes!:)

Af dine nævnte blommer er Opal min favorit.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. marts 2023 kl. 20.52

Hej Morten .

Med alle de sorter burde du være godt dækket ind.:-)
Mine favoritter er opal og Viktoria. Jeg har lige fældet et toptaske som jeg fik af min 50 års fødselsdag. Denne sort skulle eftersigende være velegnet til økologisk dyrkning, men det eneste jeg fik ud af det var meget få blommer og en masse sygdomme. Men ingen blommer.Træet var 6 år gammel, fuld med blomster, men senere på året kom sygdommene.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sus L., 8. marts 2023 kl. 20.54

Må jeg spørge hvad din/jeres erfaring er med R.C. Oullins og gul abrikosblomme? Jeg synes jeg læser lidt forskellige meninger om hvorvidt R.C. Oullins er værd at bruge plads på, altså at nogle mener at blommerne ikke er så velsmagende - hvad er erfaringen her på siden til det?
Og gul abrikosblomme er på min ønskeliste, så nu bliver jeg bare nysgerrig på hvorfor du gerne vil pode andre sorter på netop disse to træer?

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 8. marts 2023 kl. 21.30

Kære James

Du har helt ret i at det er vigtigt med tidspunkt og de rette rekvisitter. Jeg har prøvet at gøre som du foreslår men det virker stadig ikke for mig. Jeg tænker helt sikkert at det er mine evner den er gal med, og derfor vil jeg forsøge med afsugning hvor jeg tror muligheden for sammenvoksning er bedre da "podekvistene" stadig får liv fra moderstammen indtil de er vokset ordentligt sammen. Om det vil virke for mig i praksis eller mine evner heller ikke slår til her må tiden vise : ) hvor podning af stenfrugt er i april skal afsugning gøres i Juni er jeg blevet fortalt.

Søren
Jeg er nok dækket godt ind, men det er så sjovt at smage forskellene. Derudover er blommer ( og æbler for den sags skyld ) gode at fryse ned. Taget i betragtning af hvor lidt arbejde man skal lægge i dem, men hvor meget de giver tilbage kan jeg ikke få nok. Har levet godt af blommegrød og æblegrød her i vinter :)
Det bliver spændende om min toptaste arter sig bedre end din. Jeg må give en tilbagemelding når den er vokset lidt til.

Sus
Jeg kan rigtig godt lide RC Oullins. Andre synes den er vandet sammenlignet med Grøn RC. Altså jeg synes bare den kan noget andet. Jeg kan dog se at den danner et stort træ skønt den ikke er på en kraftigt voksende stamme. Om man synes det er skidt må være op til den enkelte. At bedømme
Jeg mangler stadig at smage gul abrikosblommen, men håber det bliver i år den begynder at bære

Hvorfor de ekstra podninger? Simpelthen fordi jeg er utålmodig :) og da de ikke giver frugt endnu kan jeg jo bruge ventetiden på at lave træer med både gule og blå blommer på. Valget af Cacanska sorterne er fordi de bærer hurtigt og stort. Kvaliteter som jeg vægter højt! :)

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 9. marts 2023 kl. 7.14

SUS, - hos mig er R.C. Quillins favoritten blandt 19 sorter. Opalen får en delt 2. plads :)
Vel var min RCQ længe om at komme i bærring, men nu 30 år senere får jeg ikke plukket alle blommerne, inden de bliver overmodne.
Smagen og konsistensen er himmelsk, lige når farven går fra grøn til gul. 1-2 uger senere er de gode til grød m.m.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 4. april 2023 kl. 19.03

Så har jeg bestilt et Cacanska Rodna hjem. Skulle være krydsning af Stanley og Pozegaca. Skulle bære tidligt, meget og have en god sukker/syre balance.Om det kommer til at virke her i DK må tiden vise :)

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. april 2023 kl. 19.33

Hej Morten.

Hvordan er det med bestøvere forholdende? Jeg kan se at der er Stanley krydset ind, men hvad med den anden sort ? . Kan den mon blive bestøvet af de andre du har? Har du undersøgt dette ?.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 6. april 2023 kl. 7.41

Hej Søren

Den står som selvbestøvende på de hjemmesider, hvor jeg har været inde. Selv hvis det kun skulle vise sig at være delvist rigtigt ( som de siger det er for Tophit sorten) så skulle dens blomstring passe fint med de øvrige sorter i haven, så mon ikke den også får et skud fra dem :)

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 13. maj 2023 kl. 18.52

Da Cacanska Rodna træet endelig kom, havde det været længe undervejs, og havde fået mange tæv på vejen. Hentede det i en smadret kasse nede på posthuset. Knækkede grene og bladene var blevet helt lyse og næsten gennemsigtige.. Derudover var træet ikke et busktræ som jeg havde bestilt, men mindede mere om et lavstammet træ. Så det var lidt for stort til min afsugningsplan og også i for dårlig stand. Jeg valgte istedet at plante det ned på en solrig plads og gav det førstehjælp med en meget lille portion kompost og et vandingsrør til rødderne, så det hurtigt kunne få vand dertil.Her efter noget tid kan man se ,at den grønne farve lige så stiller kommer tilbage på bladene. Træet har faktisk også allerede et par tydeligt bestøvende knopper, så jeg tror, trods behovet for førstehjælp og den pauvre stand, at vi kommer til at smage en blomme fra det i år.

Nyt svar til emnet »Cacanska blommesorter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Cacanska blommesorter

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider