Forum

Flerårig basilikum

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Vibeke B Lassen, 16. juli 2005 kl. 13.39

Jeg har i flere år haft en konkurrence kørende med en veninde om hvor længe vi kunne få en almindelig supermarkeds-basilikum til at overleve i vinduskarmen. Vi blev bedre og bedre til og fandt frem til overlevelsesmetoden! Den basilikum jeg har nu er snart 4 år gammel? Jeg troede at det var en enårig plante – men mere og mere ligner den en busk(begundende forvedning forneden) Den har snart stået fadder til mange afliggere og det går forrygende. Den er næsten 50 cm høj trods gentagne knibninger i toppen.

Ved nogen her i dette forum om jeg tilfældigt har fået købt mig en anden art basilikum. Den lever i haven om sommeren og i sydvendt vindu gennem vinteren. Dejligt altid at have det skønne krydderi lige ved hånden!

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Johansen, 16. juli 2005 kl. 15.22

...måske du vil røbe hvad du gør for at få den til at holde så længe? ;)

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke B Lassen, 16. juli 2005 kl. 22.01

Jada...Altså, men der findes INGEN orakler i den her branche:
sydvendt vindue
rigelig, løs jord i potten (fra en pose, havejord (min) har det med at syke sammen)
lodret vanding hver dag lige omkring stilken og ned, men kun lidt,,,,,
Når den bliver større kan det være svært at vurdere om den skvæt vand når helt ned så den skal gennemvandes i varme perioder, men ALDRIG soppe – den rådner omgående!

Ser den trist ud skal den ASAP have vand til det løber igennem
Og så opmærksomhed – igennem som sagt 3 år har jeg stået og måbet over hvad der var årsagen til at den pludselig sygnede hen. Når jeg har haft en – længe, der har været god og sund har jeg skyndsomst taget en stikling. Den laver nemt(for det meste) rødder (hvis den ikke rådner)
Den jeg har nu er som sagt over 3 år og jeg smiler til den hver dag – aner ikke hvorfor en enårig plante ter sig som en flerårig busk
:-]

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 18. juli 2005 kl. 16.32

Basilikum er skam en flerårig busk nede sydpå. Det er kun her i vores den af verden den normalt er enårig. Det gælder i øvrigt mange af vores enårige, fx sommerblomster, som oprindeligt er flereårige. Her er det bare for koldt om vinteren.

Når man vil overvintre planter er det som nævnt meget vigtigt med et lyst, sydvendt vindue – ellers er der for mørkt om vinteren.

Husk i øvrigt at man rigtigt nemt og hurtigt kan formere basilikum. Klip nogle stilke af på 5–6 cm og stik dem i vand. Når de efter en uges tid har slået rod, kan man plante dem!

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 21. juli 2005 kl. 0.21

Hatten af for Vibeke. Jeg plejer ikke at være dum til at dyrke frugt/grønt/krydderurter, men basilikum overgår min formåen! Jeg kan sjældent holde liv i den mere end en måned eller to. Pludselig visner eller rådner skidtet. Ved nogen, hvor der findes en detaljeret vejledning på, hvordan man dyrker (læs: holder i live!) basilikum?

Jeg tænkte på at dyrke den i et minidrivhus, der skal stå indendørs. Derinde er rigeligt fugt, som planten vistnok er meget glad for.

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 21. juli 2005 kl. 1.03

Dejligt at høre, at en basilikum kan holde 4 år. Jeg havde sidste år et flor af basilikum fra en enkelt supermarkedsplante, som blev delt købt i april, delt i 3–4 portioner før udflytning i haven i juni. Og derefter klippede jeg stiklinge af, som skyder rod i vand ligesom pelargonier. De blev flyttet ud i haven og forøgede bestanden. En flytning var årsag til, at jeg lod dem gå til.

Mit tip til at få noget ud af en supermarkedsplante er:
1/ Del den straks i 2–3 el. 4 dele. Plant hver del i en større potte med mere jord.

2/ Klip straks stiklinge af. De klippes af under det blad-par, der er under topdusken, og nævnte blad-par rives af, for der dannes de nye rødder. Så sættes stiklingene i vand i en lille vase ca. 10 dage, da er nye rødder dannet, og den nye plante kan sættes i potte eller i haven.

Vigtigst er det, at basilikum aldrig må overvandes. Giv dem vand jævnligt og i tide, men i moderate doser. En hurtig gennemvanding med frit afløb kan dog lade sig gøre. – God fornøjelse!

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørn Nicolaisen, 9. februar 2006 kl. 12.16

Jeg har også haft en basilikum-plante der gik hen og blev 40cm høj. Det skete ved et tilfælde, da jeg skulle på ferie, stilte jeg den ud i haven, et sted hvor den fik sol ca. halvdelen af dagen. Da jeg kom hjem, havde stilkene udviklet sig til noget der minder om grene på en busk. Jeg tog den så indenfor, da det så ud til at blive koldt i en længere periode. Så min metode er at stille den udenfor, når vejret er rigtigt godt, og så tage den ind, når vejret er gråt og regn fuldt. Men ellers må jeg nikke genkendende til at til at den kan være besværlig

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette, 29. april 2008 kl. 20.02

Er det almindelig basilikum I taler om?

For jeg havde gennem en del år en flerårig basilikum (købt i den Gamle By i Århus). Den bliver op til en meter høj, har violette stængler, ligesom bagsiden af bladene er violette. Den er utroligt hårdfør i forhold til almindelig basilikum, og den er desuden meget dekorativ med store lilla blomster-stilke. Desværre gik den til under en flytning, men jeg tror jeg har fundet den igen hos Urtegartneriet, hvor jeg lige har bestilt den. De sælger den under navnet African Blue

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene, 31. maj 2008 kl. 11.10

Hvis man vil have supermarkedets basilikum til at trives, skal man plante i stor potte, give den lidt stueplantegødning og vigtigst kun vande i underskål. Der skal den til gengæld have vand 2–3 gange om dagen – så trives den og kan bliver over ½ meter høj.

Til gengæld er det aldrig lykkedes mig at få den til at overvintre – december måned er det længste. Heldigvis har jeg netop i dag købt en flerårig – så må vi se, hvad der sker med den.

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Live, 12. oktober 2008 kl. 17.35

Hei. Jeg har kjopt en basilikum som nettopp er fylt 1mnd. Dette er 1. gang jeg har fatt en basilikum til aa overleve mer enn et par dager... -Saa for meg et stort fremskridt! :)

Jeg skal naa reise bort fra mandag til lordag, altsaa 6 dager. Tror dere jeg kan faa den til aa overleve disse dager uten vann?

(ps. forskjellen jeg har gjort naa fra tidligere er aa vanne den 5min hver morgen fra en skaal hvor den kan trekke vand. Og aa holde den i vinduet sor-vest.)

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Vibeke Holst, 22. april 2009 kl. 12.07

Hej,
Mine basilkumer bliver konsekvent meget kraftige og høje. Jeg bruger en blanding af ca. 80% plantejord blandet med lidt kunstgødning og så 20% kolort med halm i.

Denne blanding kan de rigtig gode lide. Det samme gør jeg med mine tomater. Jeg plejer faktisk og plante basilikum mellem mine tomater.

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Vibeke Holst, 22. april 2009 kl. 12.09

Mine basilikum kan også godt lide at blive vandet med menneske urin. Det bliver de meget flotte af.

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten, 23. april 2009 kl. 22.19

Hvis man ønsker andre end supermarkedsbasilikummen, så kan man få et
hav af sorter på www.gourmetgarage.dk samt mange andre spændene
ting. Jeg prøver 3 nye sorter i år og de kommer supert i drivhuset og jeg
har netop omplantet de små planter idag, da jeg var kommet til at
plante dem alt for tæt.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi Blach, 18. april 2017 kl. 21.53

Du har nok fundet ud af det nu, men den basilikum du taler om, er en prydbasilikum ved navn "Magic Mountain". Den er stærkere end andre basilikum arter, men smager ikke af så meget. Den er fantastisk smuk, og kan nemt overvintre inde.

Nyt svar til emnet »Flerårig basilikum«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Flerårig basilikum

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider