Forum

Dyrke egne læggekartofler

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mathias Højsleth, 19. marts 2023 kl. 17.13

Hej,

Jeg vil gerne dyrke Solist og Sava kartofler.
Solist for at få tidlige kartofler og Sava for at have noget til senere på året.
Jeg har 4 højbede og vil derfor kun have kartofler i det ene højbed pr år ift. Sædskifte.
Jeg kan ikke finde nogle steder hvor man kan købe mindre end 1.5kg læggekartofler af hver slags, hvilket betyder jeg står med over halvdelen af hver pose som jeg ikke kan bruge pga. Begrænset plads i højbedet.
Jeg synes at det er rimelig dyrt købt for 20-30 planter pr. Sæson.

Kan jeg nøjes med at rive mig det første år ved at købe begge slags, opbevare udbyttet fra første år og lægge udbyttet efterfølgende år?
- Med den forudsætning at planterne og knoldene ikke er syge.

I tilfælde af at det kan lade sig gøre, hvordan bærer jeg mig så af med at opbevare Solist til næste år, hvis vi antager de er klar fra juni/juli, uden de begynder at spire?

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 19. marts 2023 kl. 18.50

Hej Mathias.

Jeg sidder og tænker på om ikke du kan få solist som spisekartofler og så tage fra af dem du skal bruge..Resten spiser du bare. De plejer at komme snart i handlen.
Ellers har du ret i at det kan være lidt træls at skulle købe flere læggekartofler end man skal bruge...

Har du i øvrigt set efter om ikke SuperBrugsen har små poser med bl.a Solist. Her i vores lokale brugs fås de, men kiloprisen er også højere. Så måske kan det godt betale sig at købe dem med 1,5 kg i.
Og så evt ligge dem i potter, hvis ikke du har plads andre steder i haven.
Jeg har i øvrigt kun dårlig erfaringer med at gemme læggekartofler til brug det næstfølgende år. Hos mig ender det med at de skrumper ind pga varmen i skuret. Men hvis du har mulighed for at opbevare dem kold, dvs nogle få plusgrader skulle det kunne lade sig gøre. Et køleskab dur ikke..her bliver for varmt med tiden .Du skal længere ned i temperaturen...

Nyt svar til emnet »Dyrke egne læggekartofler«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Dyrke egne læggekartofler

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider