Forum

Kompost

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: René J., 19. marts 2023 kl. 19.51

når man nu ser rigeliget med YouTube er der et per Toneangivende englænder som fx Huw Richard og Charles Dowding.

de snakker meget om deres kompost og at man f bare kan så direkte i det (efter at have sigtet de store stykker fra). nu har jeg ikke selv en kompostdynge, men jeg har da adgang til KommuneKompost gennem AVV hvor man bare kan hente. AVV er jo en varm kompost af det haveaffald der kommer ind på genbrugspladserne.

kan jeg bruge det på samme måde som Huw Richard og Charles Dowding. både til såning, forspiring og ud over bedene i et tyndt lag? (ja det skal ok sigtes lidt for det er mange GROVE dele i det fra AVV). eller skal man tage en bunke hjem og lægge den i et skygegfuldt hjørne af haven til året efter?

Med Venlige Hilsen
René

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 19. marts 2023 kl. 20.00

Jeg vil mene at du ikke kan plante eller så i den kompost du henter fra kommunen. Det undre mig at de to nævnte herre kan gøre det i deres kompost, med mindre at den er så udpint at der ikke er meget tilbage af liv og næring stoffer i den . Den fra kommunen er stadig levende og ofte varm .

Jeg ved at man i gammel kompost godt kan plante direkte heri, men det forudsætter at er færdig med at arbejde og at næringsstofferne er lave .

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 19. marts 2023 kl. 20.14

Jeg googlede dit spørgsmål som Haveselskabet også har haft op at vende og en af myterne var om man kan plante direkte i den kommunale kompost ..svaret var at komposten er stærkt gødet og vil svide planterne
Det er sandt, at komposten i mange tilfælde er for ”stærk” til at plante direkte i. Den rene ufortyndede kompostjord, som man får på mange genbrugspladser, indeholder ikke hvad man normalt ville kalde en høj gødningskoncentration, idet der ikke er ret meget kvælstof i komposten. Alligevel kan komposten være for kraftig til at plante direkte i, og man anbefaler derfor, at komposten blandes med anden jord, inden den fyldes i fx krukker eller et nyt højbed.

Nogle steder blandes komposten med sand, hvilket gør den mindre kraftig. I disse tilfælde kan jorden bruges direkte, hvor man ønsker det. Affaldsfirmaerne, der laver komposten, måler kompostens indhold af næringsstoffer og oplyser indholdet af disse.

Nyt svar til emnet »Kompost«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kompost

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider