Forum

Flis af taks.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ania Larsen, 11. april 2023 kl. 18.21

Bør man undgå flis af taks som jorddække i køkkenhaven?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 11. april 2023 kl. 18.52

Taks er generent giftig for pattedyr, bærene ædes dog af fugle, men de fordøjer kun bærenes kød, kernerne ryger ud med afføringen. Taksbær, altså kødet, er spiseligt, men ikke noget, man skal indtage.

Jeg ville afgjort ikke bruge taksflis, slet ikke i køkkenhaven! Jeg ved ikke, om giften taxon bla. vil kunne vandre over i køkkenurterne, men hellere "safe than sorry"!

Det rimer heller ikke supergodt med en økologisk have, medmindre du gerne vil aflive diverse pattedyr.

Mvh
Tine

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 11. april 2023 kl. 20.30

Hej Ania.

Det er et godt spørgsmål for taks er giftig, men jeg tror ikke at træflisen er giftig som du beskriver det. Jeg kunne forestille mig at skulle der være en smule gift i træet vil det blive omsat i jorden og ikke blive optaget i planterne, der gror ved siden af. Problemet er som regel når gift indeholder tungmetaller som man kender fra trygimpræneret træ at så har vi problemet. Taksens gift indeholder ikke tungmetaller, men er en mere "naturlig" gift .

Du kan læse mere om taks her:
videntjenesten.ku.dk/raadgivning/spoergsmaal_og_svar/planlaegning_og_friluftsliv/taks_giftig_omgivelser/

Nyt svar til emnet »Flis af taks.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Flis af taks.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider