Forum

Den rette gødning

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mikael Karlsson, 6. maj 2023 kl. 21.58

Hej 



Kan nogen mon lede mig i en retning i forhold til gødningsbehov.



Jeg er medlem af en økologisk fælleshave hvor vi i foreningen har vores egne lodder til dyrkning.
 De sidste to år har der været fælleshave på jorden og det har været en variation af blomster og grøntsager. 

I april blev jorden vendt med en større maskine da det er et område på 2 hektar. 

Jorden er nu brun og det værste senegræs har hver af os fjernet, men der er selvfølgelig diverse rester af stængler fra pryd og nytteplanter fra sidste år under jorden.



Spørgsmålet er hvilket gødningsbehov min have har for bedste vækst i sæsonen?
J eg har hønsegødning i pilleform som jeg agter at gøde med forud for såning.



De bedste hilsner 
Mikael

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. maj 2023 kl. 22.59

Hej Michael.

Det er lidt svært at svare dig med nogle få ord. Det handler om hvad du vil dyrke og hvad jorden indeholder af næring.
Men jeg forudsætter at jorden er næringsfattig og skal derfor have noget at leve af. En af de gamle havekonsulenter Jørgen Vittrup skrev i en af sine bøger at afgrøder med let gødning behov skulle have ca 10 gram kvælstof pr kvm andre 15 og atter andre 20 sidstnævnte er alle kålplanter. Jo mere tørstof en plante indeholder jo mere kvælstof skal den have. Salat, der jo ikke indeholder tørstof behøver derfor næsten ingen kvælstof...
Hvis du bruger organiske gødning er det ikke alt, som bliver frigivet det første år. Regn derfor med at skulle give 30 procent ekstra det første år. Det du skal kigge på er kvælstof mængden og ikke så meget på de andre næringsstoffer. Dem er der som regel masser af i en god organisk gødning

Ellers vil jeg anbefale dig at google Havenyt gødnings mængder- behov mv og læse alle de gode artikler, der findes her på Havenyt.

Jeg håber at du kan bruge lidt af det skrevne og du er meget velkommen til at skrive igen og spørge om mere.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. maj 2023 kl. 23.06

Hej Michael

Her er de gode artikler her fra Havenyt og som jeg vil anbefale dig at læse :

www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/goedning/319.html

www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/goedning/

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikael Karlsson, 23. maj 2023 kl. 21.41

Meget forsinket tak for svar omkring gødning og alt det der er at sige om det.

God sommer

Nyt svar til emnet »Den rette gødning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Den rette gødning

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider