Forum

Selvsået bøftomat

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: J. H., 20. juli 2005 kl. 8.49

Sidste sommer (o4) havde jeg bøftomat på friland.

Samme plante har selvsået sig og frøene har overvintret. Jeg fandt flere små planter ca. 5–10 cm høje.

Et par stykker plantede jeg i potte og de er nu ved at blomstre.

Har andre, erfaring med selvsåede tomatplanter og evt. om planten lykkes?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 20. juli 2005 kl. 12.05

Jeg har tit haft selvsåede tomater omkring kompostkassen, og de opfører sig lige som alle andre tomater.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 31. juli 2005 kl. 22.35

Måske er det som med ukrudt, det gror helst de steder hvor forholdene passer dem. Jeg har et kolddrivhus hvor der dukkede den ene tomatplante op efter den anden, samtidig med at jeg lige havde købt det nøjagtige antal som passer i huset. Sidtsnævnte havde navn på – det havde de selvsåede desværre ikke. Især cherrytomater er jeg vild med, de smager bedre end slik, som jeg alligevel aldrig spiser. Men cherrytomater er guf, og så sparer jeg kirsebærvinen. Nå men alle de selvgroede tomater har jeg også plantet i en lang række udendør – med masser af tomater på og de er snart modne – sådan da. Dem i drivhuset er store og flotte som gartnerens dyrkøbte. Ny dyrekøber jeg nok ikke mere. De udendør gror helt vildt. Jeg har lige beskåret dem. Blomsterne når alligevel ikke at udvikle sig. Så jeg får rigeligt af grønne syltede tomater. Og så er det spændende at følge udviklingen. Du har sikkert samme erfaring Jeanet.

Engang til et havemød talte vi om persielle. Den er jo i den vanskelige alder. Et ægtepar havde samme problemer indtil de såede deres eget persiellefrø. Det var bedre, så den ide har jeg tyvstjålet.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 1. august 2005 kl. 8.01

Mange tak for svarene :-)

Jeg er nu meget spændt på om tomaterne alligevel skulle nå at modnes.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Donatien, 20. maj 2007 kl. 12.37

Hej dig,

Jeg har lige fået en lille plante af bøftomat brandywine.

Så sikiver jeg til dig som har en vide om hvordan jeg kan passe på den for at hav en dejlige frugt fra tomaten, fordi den er hele special plante som stammer i Amerika.

m.v.h. Dona.

Nyt svar til emnet »Selvsået bøftomat«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Selvsået bøftomat

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider