Forum

Nye kartofler med ulækkert råd

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 28. juni 2023 kl. 17.07

Jeg har fået at vide, at det formodentlig skyldes næsehornsbillens larver. Imidlertid kan jeg ikke google mig frem til, hvordan det undgås.
Jeg vil blive glad, hvis de kloge folk i denne gruppe vil hjælpe mig.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. juni 2023 kl. 23.10

Hej Anette.

Det er med garanti ikke næsehorn billen, der er skyld i at dine kartofler rådner, da denne er yderst sjældent i Danmark.
Desuden er det en meget stor bille, der lever af henråddent planteaffald fra træer og er totalfredet i Danmark. Så hvis du skulle have dem i haven skal du værne om....Så det er ikke dem, der generer dine kartofler.

Der er mange ting, som kan angribe og ødelægge kartofler...Jeg tror du har tænkt på smælderlarver eller stankelben, der begge laver gange i kartofler, dette forårsager så råd i kartoflerne.
Nu skriver du ikke hvornår at skaden er sker, om det er under opbevaring eller i forbindelse med dyrkning... Men har man smælderlarver i græsplænen og herefter dyrker kartofler, som det oftest anbefales kan man risikere et angreb .

Smælderlarver kendes ved at de er gule.

Bekæmpelse af dem er vanskelig, da der ikke findes noget bekæmpelse middel udover et middel, der hed Dipel, som består af nogle bakterier, der slår larverne ihjel. Men jeg kan ikke huske om det stadig er godkendt eller at der findes et alternativ til det, men hvis du her på Havenyt kan du google smælderlarver og stankelben...

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 29. juni 2023 kl. 6.56

Mange tak for det fyldige svar. Jeg har desværre ikke set nogle larver. Det vil jeg holde øje med. Det er de nyopgravede kartofler, der er angrebne. Jeg vil prøve, om jeg kan vedlægge et billede.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 29. juni 2023 kl. 7.24

Hej Søren
Jeg kan yderligere tilføje, at kartoflerne vokser i er gammelt højbed, hvor der ikke tidligere har været kartofler. Forrige sæson var der dejligt sunde rødbeder i bedet.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. juni 2023 kl. 11.23

Jeg synes at det ligner dette bakterie angreb
en.m.wikipedia.org/wiki/Pectobacterium_atrosepticum når jeg sammenligner billederne med dine.

Jeg kan godt forstå at du har valgt at dyrke asparges kartofler, da det efter min mening er den bedst kartoffel, der findes. Men det er også svær at dyrke både økologisk og konventionel. Sidstnævnte har mulighed for at sprøjte sig ud af problemet

Asparges kartofler får ofte svampe og bakterie angreb, hvilket sikkert også er årsagen til den merpris man skal give får den .

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 29. juni 2023 kl. 12.39

Hej Søren
Tak for dit svar. Jeg må være glad for det, der lykkes. Heldigvis skal jeg ikke leve af min høst. Jeg nøjes med det, der bliver uden diverse sprøjtemidler. Glæden ved haven er jo stor, heldigvis. Jeg er spændt på, om kartoflerne andre steder i haven har klaret sig bedre.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. juli 2023 kl. 22.30

Hej Anette

Jeg glemte at spørge dig om du havde brugt spisekartofler eller kontrolleret lægge kartofler. Sidstnævnte bør være uden sygdomme.

Du kan sagtens skrælle og spise de angrebne kartofler og have dem liggende i et kold køleskab i nogle dage, men du skal bare ikke opbevare dem i længere tid. Du kan også lade dem ligge i jorden, men høst og spis dem indenfor nogle dage. Ok jeg ved ikke hvor mange rækker du har , men hvis det sætter ind med længerevarende regn kan det være en medvirkende årsag til at sygdommen spreder sig ...

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 8. juli 2023 kl. 7.16

Hej Søren
Det var kontrollerede læggekartofler. Vi har sat kartofler af samme slags flere steder i haven. Dem vi spiser af nu, er ikke angrebne. Til gengæld smager de ikke helt som man forventer, nye kartofler smager. Jeg vil nok betegne dem som melede. De har skurv og er ikke nemme at pille. Har du et bud på, om vores jord kan mangle noget?

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. juli 2023 kl. 10.38

Hej Anette

Kartofler kan i modsætning til de fleste andre grønsager tåle frisk husdyrgødning. Hvis den tilføres om foråret, skal den blandes ind i de øverste 10 cm jord. Man bør ikke tilføre jorden kalk før kartofler, da det fremmer skurvangreb. Visse kartoffelsorter er mere modtagelige for skurv end andre.

Kilde : Havenyt

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 8. juli 2023 kl. 11.08

Hej Søren
Tak for info.
Vi har i dag taget kartofler fra et tredje sted i haven. Disse kartofler var fra en vens have, altså ikke indkøbte læggekartofler. Disse kartofler er de fineste, vi har gravet op i år. Nemme at pille og helt uden skurv. De er helt perfekte. Eneste forskel mht jord er, at det sidste stykke jord ikke fik tilført kompost.

Nyt svar til emnet »Nye kartofler med ulækkert råd«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Nye kartofler med ulækkert råd

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider