Forum

Kraftig beskæring og podning på æbletræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mikkel Westenholz, 6. august 2023 kl. 14.30

Vi har et gammelt æbletræ med alt for mange og kedelige æbler, som vi ønsker at beskære kraftigt og derefter pode nogle andre sorter på.

Der er lidt forskellige fremgangsmåder, så søger lidt råd. De forskellige muligheder jeg tænker er:

Metode 1)
Beskære kraftigt her i august 2023, men efterlade ca. 25cm længde på stammerne.
Start april 2024 skærer jeg de sidste ca. 25cm af og laver barkpodning på enderne af stammerne

Metode 2)
Beskære kraftigt her i august 2023. Til forår/sommeren fjernes de fleste nye vandris, men jeg lader nogle sidde.
Der podes med kopulation på vandris

Metode 3)
Beskære kraftigt i april 2024, hvorefter der umiddelbart efter podes på stammerne med barkpodning

Billede indsat af det nuværende træ (der pt. står med alt for mange vandris efter sidste års beskæring)

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. august 2023 kl. 16.51

Hej Mikkel.

Jeg har benyttet mig forslag 1 . Jeg har selv skåret et ung æbletræ voldsom tilbage og vil pode 2-3 andre sorter på her . Jeg skar det sidste år og har i år et træ med en masse vildskud og vanris. Men jeg vil så udvælge enkelte grene til de nye sorter og bygge videre på det eksisterende...

Det er nok ikke måden man gøre det på, men jeg skar det voldsom tilbage da det fyldte for meget i køkkenhaven og skulle derfor reduceres. Senere blev min kone og jeg enig om at ville prøve andre sorter som findes i vores vennekreds, så til februar starter jeg podningen ...

Nyt svar til emnet »Kraftig beskæring og podning på æbletræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kraftig beskæring og podning på æbletræ

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider