Forum

Blå ærter smager grimt

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: B. Witt Dahlin, 12. august 2023 kl. 14.03

Mine blå ærter modner nu ... men de smager aldeles grimt! de står i ny jord, men der står nogle tomater ved siden af ...kan de være årsagen? jeg har ikke prøvet disse før. De går under navnet "Mistik"
vh Bodil

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. august 2023 kl. 17.31

Hej Bodil.

Du skriver at det er blå ærter du dyrker og at det skulle være en sort ,der hedder "mistik". Jeg kan ikke finde et navn på ærter med dette sortsnavn, men derimod en dværg bønne. (Dwarf Bean 'Mistik' (French Bean) .

At den skulle smage grimt på bagrund af vokse op sammen med tomater tror jeg ikke er årsagen. Derimod tror jeg mere på at det skyldes at sorten bare har en dårlig smag fra naturens side...

Får mange år siden købte jeg nogle blå ærter i Holland, der senere viste sig at være en art mel ærter, dvs sige at disse også skulle være uspiselig, men beregnet til madlavning. Jeg kunne derfor godt forestille mig at du har fået fat i sådan sort. Mange af vores grå ærter er ikke så lækre som andre ærter hvortil mange kan nævnes med de grå ærter er mere lidt hen ad kikærter, altså til madlavning.

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B. Witt Dahlin, 12. august 2023 kl. 19.23

Det er lidt mærkeligt, at de så sælges i supermarkeder, hvis de smager så grimt. De er over 2 meter, så ikke meget dværg:-)
jeg har lyst til at skrive til frøfirmaet, som er velkendt. vh bodil

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. august 2023 kl. 20.14

Hej Bodil.

Hvis det er en bønne du har fået fat i, ja så smager den grim.
Nogle bønner er desuden lettere giftige. D.v.s at de kan give maveproblemer, hvis man spiser dem i rå tilstand...

Jeg undre mig over at du har fået en ærtesort, der ikke er spiselig, hvis du har købt den som frøpose beregnet til at dyrke i køkkenhaven . Men som tidligere nævnt har jeg selv oplevet at købe en sort, der var noget anderledes at spise...

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B. Witt Dahlin, 12. august 2023 kl. 22.55

Jeg har set på den forkerte frøpose ... og bønnerne (mistik) er ved at komme! De andre er definitivt ærter. Tager et billede i morgen;.)

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B. Witt Dahlin, 12. august 2023 kl. 22.55

Jeg har set på den forkerte frøpose ... og bønnerne (mistik) er ved at komme! De andre er definitivt ærter. Tager et billede i morgen;.)

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B. Witt Dahlin, 13. august 2023 kl. 11.12

Jeg har taget billede, men kan vist ikke få det frem. De får bare en ny chance næste år:-)

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 14. august 2023 kl. 23.11

Hej Bodil.

Jeg kan se at den samme sort du har sat i køkkenhaven forhandles her solsikken.dk/aerter/1074-rt10-kapuchiner-aert-bla.html
og her står at det er en spiseært, men ikke noget omkring smagen.

Hvordan smager dine, hvis du skal beskrive det nærmere?
Jeg tænker på om sorten bare sådan...

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 14. august 2023 kl. 23.14

Hej Bodil.

Jeg kan se at den samme sort du har sat i køkkenhaven forhandles her solsikken.dk/aerter/1074-rt10-kapuchiner-aert-bla.html
og her står at det er en spiseært, men ikke noget omkring smagen.

Hvordan smager dine, hvis du skal beskrive det nærmere?
Jeg tænker på om sorten bare er sådan...

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B. Witt Dahlin, 15. august 2023 kl. 9.56

Goddag Søren
Først er de lidt søde, men hurtigt får de en bitter eftersmag, som
er ret vedholdende.
Vh Bodil

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B. Witt Dahlin, 15. august 2023 kl. 9.56

Goddag Søren
Først er de lidt søde, men hurtigt får de en bitter eftersmag, som
er ret vedholdende.
Vh Bodil

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B. Witt Dahlin, 15. august 2023 kl. 9.56

Goddag Søren
Først er de lidt søde, men hurtigt får de en bitter eftersmag, som
er ret vedholdende.
Vh Bodil

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B. Witt Dahlin, 15. august 2023 kl. 9.57

Goddag Søren
Først er de lidt søde, men hurtigt får de en bitter eftersmag, som
er ret vedholdende.
Vh Bodil

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B. Witt Dahlin, 15. august 2023 kl. 9.57

Goddag Søren
Først er de lidt søde, men hurtigt får de en bitter eftersmag, som
er ret vedholdende.
Vh Bodil

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. august 2023 kl. 11.34

Hej Bodil.

Jeg må indrømme. Det lyder mystisk. Jeg har været rundt på nogle engelske hjemmesider for at søge svar , men fandt intet.

Dvs at jeg støttede på en hjemmeside, der beskrev dem som søde og lækre, men bare ikke dine er det.

Hvis du har flere ærtefrø tilbage ville jeg forsøge igen, bare ikke i nærheden af tomater. Får du samme resultat er det ærterne, den er gal med og ikke såstedet....held og lykke med det

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 15. august 2023 kl. 17.28

Havde sorten Blauwschokker sidste år. Fint bærende, men jeg synes den havde en trist let bitter smag. Jeg dyrker den ikke igen.Det kan godt være at den blev dyrket med velbehag i middelalderen, men hvis dagligdagen bestod af en kamp for at holde den Sorte Død fra døren, så var en let trist bitter ært der dog fyldte godt i maven nok ikke noget man brokkede sig over på torvet.

Nyt svar til emnet »Blå ærter smager grimt«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Blå ærter smager grimt

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider