Forum

Frugttræer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 18. august 2023 kl. 11.51

Vi går med tanker om at plante frugttræer på det stykke der på billedet er indrammet i rødt. Stykket ligger højere end plænen inde på grunden og skråner nedad fra SØ til SV. På SSV siden er der en høj spireahæk, ca 180 cm. Stykket er 16 x 2,6 m

Vi satser på at plante 3 - 4 frugttræer.
Har kig på æble, kirsebær, pære og måske fersken/nektarin.

Mine spørgsmål er:
1)Er det overhovedet muligt for frugttræer at trives på stedet, tænker især på hvor smalt der er.

2)Hvis ja til 1) Hvor mange træer ville du plante der?

3)Ville det gøre nogen positiv forskel om vi planter søjletræer?
4)Ville du forsøge dig med fersken eller nektarin på stedet?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 19. august 2023 kl. 9.40

Vibeke, allerførst må du fortælle hvilken jord du har, er det sand eller fed lerjord.? Hvis det er den fede jord, så har du jo mulighed for at vælge blandt de langsomt voksende grundstammer. - Men du skal HELT ud til kanten af de 2.6m fra hækken. Jeg vil hellere have dem ud på 5m. :)
Antallet af træer afhænger af grundstammerne, men til dit ønske om 3-4 træer, vil jeg sige/skrive, at det er muligt, hvis du vælger de svagt voksende.
Jeg har podet min søsters søjleæbletræ om, den var speciel at SE på, men sorten/smagen var ikke god, - nu har hun i stedet et familieæbletræ med 3 velsmagende sorter. Jeg kan ikke afvise, at der KAN findes gode sorter blandt søjletræer, i så fald er det da en oplagt mulighed.
Hvis jeg skulle plante en fersken eller nektarin, så ville jeg plante den inde ved sydfacaden, ikke på friland.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 19. august 2023 kl. 10.34

Hej James
Tak for svar. Jorden her er let sandjord. Lyder rigtigt det med nektarin/fersken ved sydmuren, men den er som udgangspunkt forbeholdt tomater og chili, så tænkte, at hvis det kunne lade sig gøre på omtalte stykke ville det være fint.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 20. august 2023 kl. 8.00

Sandjord giver normalt ikke problemer for frugttræer, jeg har den selv, - jeg kompenserer bare med frøstammer. Men du skal have mindre træer, så du må kigge efter de mere moderatvoksende stammer. Det dur ikke med de svagt voksende på sandjord, de bukker ofte under for sygdom og skal have støttepæl 'hele livet'.
Jeg har ikke erfaring med fersken/nektarin, men der udvikles jo hele tiden mere hårdføre sorter. Hvis du bor på en egn, med lav risiko for nattefrost, så kan du måske være heldig, at den kan klare sig ...?

Nyt svar til emnet »Frugttræer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Frugttræer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider