Forum

Nedfaldne æbler…hvorhen med dem?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. august 2023 kl. 10.08

Vi har 3 spande nedfaldne og ubrugelige æbler hver dag. Nogle er smidt på komposten og andre i baghaven, dækket til med sndet affald.
Hvad gør i med alt for mange nedfaldne og umodne æbler? Jegbhar lavet gele til de første 5 år.
De fleste halvmodne æbler har rådne steder og huller samt gul monilla.
Vi har aldrig tidligere haft sa mange æbler på dette træ, som blev skåret ned til de bare stammer for 5 år siden.
Æblerne giver problemer for plænerobotten, så jeg må ud og samle op mange gange om dagen. Jeg har dog sat robotten til at klippe i dette område sent på dagen, så jeg kan nøjes med 1 opsamling.
Ingeborg

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. august 2023 kl. 16.47

Det lader desværre til at ingen vil skrive, hvad de gør af nedfaldsæbler. Vi har mange spande æbler hver dag. De kan jo ikke alle komme på komposten. Jeg kan heller ikke grave et stort hul til dem (trærødder). Jeg kunne kyle dem ned ad en motorvejsskrænt, men er bange for at tiltrække dyr, både rotter og måske rådyr.
Please fortæl om jeg skal køre dem på genbrug, for hvad fatter gør er ikke altid det rigtige, som eventyret fortæller os.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. august 2023 kl. 16.48

Er der ingen som har nedfaldsæbler i store mængder?

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. august 2023 kl. 19.10

Hej Ingeborg.

Efter at have skåret begge mine æbletræer kraftigt ind, så mange æbler bliver det ikke til år. Men min far får mange æbler som han bander væk. Han kører traileren fuld med æbler på genbrugspladsen, hvor der bliver lavet kompost af dem.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. august 2023 kl. 9.36

Vi har ingen trailer, så daglige ture til genbrugspladsen med nogle spande æbler er ikke lige sagen. En tur på 25 km.
Jeg vil så gerne vide, hvad andre gør med de halvrådne æbler. De vil give en del væde til komposten og måske tiltrække dyr.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Nedfaldne æbler…hvorhen med dem?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Nedfaldne æbler…hvorhen med dem?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider