Forum

Paradisæbler i kompostbeholder

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jytte Franck, 2. september 2023 kl. 13.22

Jeg har så mange paradisæbler i år, at de ikke kan være i min madaffaldsskraldespand, men kan jeg egentlig bare putte dem ubegrænset i min kompostbeholder? Jeg har virkelig mange. Eller skal de doseres deri? Normalt har jeg også mange blommer, men desværre jo ikke i år. Dem smider jeg ikke i, for jeg gider ikke have de blommesten alle vegne, men det problem er der jo ikke med paradisæblerne. Men vil det blive for kompakt i kompostbeholderen?

Mvh Jytte Franck

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. september 2023 kl. 14.00

Vi har også rigtig mange nedfaldsæbler af sorten Filippa. Det er også et lille problem at komme af med de mange æbler. Halvrådne og nogle med Monilla. Jeg har trillet nogle ned ad motorvejsskrænten som vores have grænser op til, men kan så måske regne med at vi får flere rådyr ind i den øvrige have.andre er kommet lagvis med groverere materiale i komposten, netop for at undgå kompakte lag æbler. Havde jeg jord, der kunne graves i, ville jeg have gravet æblerne ned. Det er bare svært på grund af trærødder.
Går rotter i rådnende æbler?
Ingeborg

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 2. september 2023 kl. 20.21

Rotter er altædende.....

For selvom mange vejledninger om rotter fremhæver, at rotters fortrukne mad er korn, er det en sandhed med modifikationer.

Rotter tilpasser sig nemlig hurtigt det lokale udbud af både korn, frugter og planter. Men rotter har også brug for animalsk protein, og derfor er de også kødædende.

Derfor skal du sørge for, at der ikke står poser ned fx hunde- eller kattemad udenfor. Hvis du har kæledyr, som du fodrer udenfor, kan det også være en fødekilde for rotter.

Derfor er det bedst ikke at stille mere mad ud til hund og kat end at de kan spise helt op.

Hvis du samtidig anbringer maden, så rotterne ikke umiddelbart kan komme hen til maden, er du et godt stykke af vejen for at undgå rotter ved madskålene.

Fodrer du fugle i din have, bør du tilpasse mængden af fuglefoder så havens fugle kan spise det hele i løbet af dagen. På den måde kan du undgå at rotter, der primært er aktive om natten, finder en nemt tilgængelig fødekilde i form af fuglefoder.

Du skal altså rydde op efter solsorten og duen rundt om foderbrættet. Ikke kun skaller, som ryger på jorden, men også hele korn, som er lækre for rotterne.

Kilde : Bolius

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. september 2023 kl. 0.00

Tak Søren
Vi har hverken hund eller kat og fodrer heller ikke pindsvin med kattemad. Det er forkasteligt af hensyn til rottefaren. Jeg fodrer fugle og har rottesikrede fuglehuse. Godkendt af den lokale rottefænger.
Jeg har heller ikke æbler i kasser, så mit problem er affaldsæblerne, som er delvis rådne nu, men hurtigt bliver helrådne.
I dag var spanden med de nedfaldne æbler dog godt besøgt af hvepse og sommerfugle.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 3. september 2023 kl. 8.34

Jeg synes, at det største problem i forbindelse med at lægge æbler på komposten er, at der uvægerligt vil være nogle af dem, der er smittet med gul monilia, uden at man kan se det før senere. Og det er jo meget vigtigt, at man fjerner alle syge æbler fra haven.

Jeg har desværre været syg i tre uger af en eller anden infektion (måske corona). I den tid er der faldet en masse flotte sommeræbler ned, og nu er de desværre melede og uspiselige. Jeg vil tro, at jeg har smidt 7-8 spande æbler på komposten. Jeg dækker dem med et lagt af hækafklip, for at de ikke skal tiltrække fluer. Indimellem kan jeg så lige skubbe plantedækket af og sortere syge æbler fra. De syge kommer i restaffald.

Risikoen for, at rotter skal gå i kompostkassen anser jeg for at være uden betydning. Hvorfor i alverden skulle rotterne gøre det, når der ligger masser af pletfri æbler frit fremme på jorden i nabohaverne? Hvorfor skulle de have besværet med at spise lige præcis de rådnende æbler, der ligger i min kompostkasse? Mange mennesker bruger slet ikke deres æbler, så derfor vil der ligge æbler på jorden i haverne hele efteråret!

Jytte Franck, du nævner også blommer. Nej, der var ikke så mange blommer i år. Hos mig var mængden af blommer lige tilpas – hverken for få eller for mange. De andre år har jeg smidt blommer på komposten, når jeg ikke kunne få dem afsat. Det er ganske rigtigt meget irriterende med alle de mange blommesten i bedene, når komposten bliver lagt ud! Men det døjer jeg gerne med. Hvad skulle jeg ellers gøre af overflødige blommer? Desuden har man den fordel, at blommer på komposten tiltrækker et væld af kompostorm, som kan sætte fut i omdannelsen af materialet!

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. september 2023 kl. 8.18

Tak for svarene til James og Doris
Jeg troede ikke at hvepse kunne lave hul på fejlfrie æbler.
Mit træ har gul Monilla og har haft det i mange år også før det blev savet helt ned. Jeg har ikke gjort noget særligt når jeg har fjernet de angrebne æbler.
Tidligere gravede jeg dem ned, men nu kan de komme på komposten. Da træet blev skåret ned, var det for at få et "velproportioneret" og mindre træ. Om det gav frugt var ikke af betydning. Enten var der ikke ret mange eller alt for mange.
Udover æbletræet har vi kun et espalieret ferskentræ. Det kan måske smittes af monilla? Det står langt væk fra æbletræet, men smitten kan jo overføres af fugle og insekter.... hvis det er muligt.
Ingeborg

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. september 2023 kl. 8.19

Varmkompostering gør det vel ikke af med Monilla?
Ingeborg

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Franck, 5. september 2023 kl. 16.30

Tak for de mange gode svar mht mine paradisæbler.
Jeg tror, jeg vover pelsen og smider lidt af dem på kompostbunken - jeg har en lukket beholder, og selv om jeg godt ved, at rotter kan gnave sig igennem alt, tager jeg chancen. Og får så lagt lidt groft materiale ind imellem.Så bliver der fyldt op i madaffaldsdelen i skraldespanden og resten bliver kørt på containerpladsen. Men det bliver der jo desværre ikke meget biogas af,men i det mindste vel noget kompost.Og måske vover jeg også igen at smide blommer i komposten (når der forhåbentlig bliver mange igen til næste år), hvis det giver ekstra godt med kompostorm. Så må jeg leve med stenene.Mht sygdomme (hvor jeg heller ikke har særlig viden) altså f.eks. Monilla, betyder det så noget, om det kommer i komposten, hvis jeg alligevel ikke lægger kompost ud ved æbletræet, men normalt kun bruger det i mine staudebede?
Jytte

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 6. september 2023 kl. 6.29

Jeg kan læse mig til, at gul monilia er en svamp, der formerer sig ved sporer. Jeg forestiller mig, at disse sporer nemt kan transporteres med vinden, og det kan vi jo ikke gøre noget ved. Det betyder vel også, at monilia kan smitte fra have til have, og i hvert fald i min kolonihaveforening er der mange, der totalt ignorerer problemet.

Jeg tror også, at dette år er et særligt slemt monilia-år på grund af al den regn, vi har fået. En svamp trives bedst i fugtigt vejr. Og i varme!

Jeg tror ikke på, at det betyder det store, hvor man lægger sin kompost, der muligvis indeholder smitte.

Om en varmkompost kan dræbe smitte, Ingeborg, ved jeg ikke. Det skulle den vel teoretisk kunne. Jeg kan bare se, at man mange steder advares mod at lægge monilia-smittede frugter på komposten. Også i Havenyts klummer.

Det eneste, vi kan gøre, er at fjerne så mange syge frugter, som vi kan, og desuden gøre naboerne opmærksomme på problemet, så de også forsøger at mindske det. Det er desuden meget vigtigt at fjerne de indtørrede syge frugter fra træerne (såkaldte mumier), så de ikke sidder der hele vinteren, men er væk, når det igen bliver forår. Når man har høje træer, som du har Ingeborg, kan jeg godt se, at man ikke kan komme op og fjerne disse mumier. Så må man bare håbe, at de fleste af de syge frugter falder ned af sig selv. Og ellers tage en rive til hjælp.

P.S. Ingeborg, det bliver flot med alle disse æbletræer på jeres motorvejsskråning ;-) Nogle vil garanteret spire frem. Det har æbletræer i hvert fald gjort langs visse gamle jernbanestrækninger. Folk har siddet i toget og spist æbler, og så har de smidt skrogene ud ad vinduet – med en fin æblebeplantning som resultat!

Nyt svar til emnet »Paradisæbler i kompostbeholder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Paradisæbler i kompostbeholder

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider