Forum

Frø fra F1 tomat FAVORITA

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. september 2023 kl. 17.58

Jeg planter tomater på samme sted hvert år, men skifter jorden ud i 40-50 cm dybde hvert år. Det er F1 tomaten Favorita, som lidt hen på sæsonen kom frem med en tomatplante, som jeg for sjovs skyld lod stå sammen med de andre.
Der blev tomater ud af forsøget. Tomaterne var næsten dobbelt så store og meget kødfulde, men knap så søde som FAVORITA. Måske skulle jeg gemme nogle frø.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. september 2023 kl. 19.05

Hej Ingeborg.

Hvis du tager frø af F1 tomater vil de falde meget forskelligt ud, dermed ikke sagt at der kan komme noget godt ud af dem. Men går du videre til den tredje generation kan du ikke regne med noget som helst. Derfor er det en god og sikker metode at bruge frø af frøfaste tomater og så vælge en sort man holder af. Her i huset elsker vi en gammel italiensk sort ved navn "Oksehjerte". Med den kan vi tage frø af i mange år ud i fremtiden....ligesom Elgum red cherry fra Mogens også er en succes.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. september 2023 kl. 21.20

Tak for svaret. Det var jo kun fordi jeg syntes det ville være sjovt at se, hvad der kom ud af den selvsåede plante. Jeg køber fortsat mine 3 Tomatplanter hvert år.
Ingeborg

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 17. september 2023 kl. 8.25

Jeg har hvert år et utal af selvsåede tomatplanter, fordi der er tomatkerner i mit kompostmateriale – og af den grund også nogle gange i det havejord, jeg bruger, når jeg sår tomater. Jeg lader gerne et par selvsåede tomater stå, og de fleste gange har de været udmærkede.

Jeg har efterhånden frø af mange forskellige tomatsorter. De fleste er frøfaste. Men når jeg køber nye frø, sender frøfirmaet ofte en gave med og gerne tomatfrø, som er F1. Så jeg har altså også F1-frø.

I år var jeg så uheldig, at der kom en helt forket og intetsigende tomatsort op i en enkelt potte i udestuen. Jeg havde sået sorten Sungold, som er gul, og som jeg er glad for, men der kom en rød og kedelig tomat i stedet. (Om det er frøfirmaets fejl eller mit såjord, der har ansvaret, skal jeg ikke kunne sige).

Det betyder måske ikke så meget, når man har mange andre planter. Tomatplanten med de kedelige tomater har dog forbrugt en masse liter vand sommeren igennem. Men den er pænt grøn og frodig ;-)

Jeg har også sorten Oksehjerte, og det er første år, jeg dyrker den. Det er kæmpestore tomater med en usædvanlig form. En enkelt tomat vejer op mod 400 gram! Den skal jeg også have næste år!

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. september 2023 kl. 8.54

Tak for svaret. Det er slet ikke store tomater vi gerne vil have. Vi går bare og spiser en tomat efterhånden som de modnes. I en periode er der rigtig mange. Størrelsen er som et stort kirsebær.
Ingeborg

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 17. september 2023 kl. 12.11

Jeg såede en masse frø fra sorten sungold som en en blommetomat som har en orange farve , det er nok den sødeste tomat sort , da det er en F1 hybrid så vil man statitisk få 50 % sungold tomatplanter og 25 % af begge forældre planter , jeg udvalgte 12 små tomatplanter og plantede dem ud på friland sidst i maj , hvis teorien skulle holde så skulle halvdelen blive sungold og resten fordelt mellem forældre , alså 6 sungold og 3 af hver af forældre , men der kom 9 sungold planter og 2 af den ene forældre og en af den anden forældre , som også var gode søde sorter med en rød farve , så man kan godt bruge frø fra F1 hybrider .

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 17. september 2023 kl. 13.21

Hej Svend.

Selvfølgelig kan man sagtens bruge f1 frø, men man har bare ikke samme styring med sine planters egenskaber. Derfor foretrækker jeg de frø konstante, som der i øvrigt er rigtig mange af at vælge imellem. Ok så ved jeg godt at der også her kan ske en krydsbestøvniing sted at sorterne ikke længere er rene...men det er en anden snak :-)

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 17. september 2023 kl. 14.56

Søren ... at bruge frø fra F1 hybrider kræver jo bare at man bredsår tidligt inde i en bakke og udplanter flere tomatplanter end normalt , senere når de første tomater viser sig så kan jo bare muge ud så man kun har F1 hybriden , men jeg betragter forælder planterene som en god bifangst .

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 17. september 2023 kl. 17.08

Ingeborg, når jeg går og spiser tomater som slik, er det også de små tomater, der frister mest. Men jeg kan godt lide at afprøve mange forskellige sorter. De store tomater er især gode til ovnbagte fyldte tomater, tomatsuppe, tomatsovs og pizza.

Og nu, hvor vi skal spise mere kødløst for klimaets skyld, er tomater en vigtig ingrediens, synes jeg. Linser og kikærter trænger til meget krydderi og meget tomat for at smage af noget. Og i den slags retter er det nemmest at bruge store tomater.

Jeg nævnte bare denne sort, der hedder oksehjerte, fordi Søren Duun også nævnte den. Jeg kender ellers ikke nogen, der har den.

Nyt svar til emnet »Frø fra F1 tomat FAVORITA«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Frø fra F1 tomat FAVORITA

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider