Forum

Kartoffelhøst 2023

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. december 2023 kl. 11.44

Jeg har ingen køkkenhave, så vi køber alle kartofler. I år har de været vidt forskellige uanset sorterne.
Ved kogning og pilning af små kartofler til julemiddagens brunede kartofler opgav jeg at pille de købte økologiske små kartofler, som ifølge etiketterne var velegnede til brunede kartofler og nemme at pille. Men godmorgen. Kartoflerne var svære at pille, måtte nærmest skrabes og faldt fra hinanden.
Tøj på og ud at købe nye kartofler. En erfaring rigere købte jeg Babykartofler og for en sikkerheds skyld også asparges kartofler. Aspargeskartoflerne var så dårligt sorterede med meget store og små i en pose at jeg måtte købe 4 poser, så de store kunne sorteres fra. :-(.
Jeg startede med at prøvekoge babykartoflerne. Samme resultat som de kartofler der var kasserede i første omgang. Det endte med at jeg brugte aspargeskartoflerne, som også havde en skræl, der måtte skrabes af. Normalt vikler aspargeskartofler næsten selv "frakken" af.
Konklusion: vejret i 2023 har ikke været godt for kartofler.
For at få til brunede kartofler til 8 personer endte jeg med at købe kartofler for 150 kr.
Har i som hjemmeavlere gjort lignende erfaringer?
Ps. Jeg har kogt kartofler i 62 år, så det burde jeig kunne :-)
Nytårsaften står den på grønlangkål med skinke og....... brunede kartofler.
GODT NYTÅR

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 30. december 2023 kl. 9.19

Hej Ingeborg

Du har godt nok været uheldig. Jeg håber, at du er mere heldig med dine kartofler til nytårsaften.

Jeg dyrker ikke længere kartofler. Men jeg ved jo, at sommersæsonen 2023 må have været dårlig for kartoflerne – først på grund af den langvarige tørke og dernæst på grund af for meget regn. Efter min erfaring betyder tørken, at kartoflerne nemt koger ud og bliver melede. Hvad den alt for rigelige regn betyder, ved jeg ikke.

Jeg vil også tro, at leverandørerne ikke længere har så meget erfaring med at sørge for gode kartofler til brunede kartofler, for flertallet af danskere spiser kun brunede kartofler juleaften.

I løbet af efteråret lavede jeg brunede kartofler et par gange. Jeg havde også lidt svært ved at finde kartofler, der egnede sig. Men jeg havde ikke problemer med at pille dem. Min søn stod for de brunede kartofler til juleaften, og han sagde, at de havde været nemme at pille. Så ikke alle har oplevet problemer.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. december 2023 kl. 12.02

Hej Doris
Tak for svaret. Jeg må have været uheldig. Havde posen med de kogte smatkartofler med til butikken. Her gisnede chefen noget om at de kunne have fået frost på vej i lastbilen. Jeg. Smagte ikke på kartoflerne, så det ved jeg ikke.
Jeg er god til at lave karamelliserede kartofler og blev bedt om at tilberede nogle perlekartofler købt på glas. De blev da ok, men havde en let ulden overflade.
Jeg kunne ikke drømme om at købe kartofler på glas.
Godt nytår.
Med venlig hilsen - Ingeborg
Get om

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 3. januar 2024 kl. 6.34

Jeg har dyrket kartofler i mange år - og brugt samme sort- Ditta. Plejer ikke at være et problem men sidste år var anderledes. 1: kartoflerne skulle kun koges 10 min og så skulle de eftermørne i kogevandet ellers spækkede de og "melede ud". 2: Nogle af kartoflerne var meget hårde efter kogning - føltes ok møre og var ok møre når man spiste dem, men hårde som sten at pille. Høsten var sådan set ok bortset fra at jeg toppede dem tidligt pga skimmel så mange små. Er først begyndt med købekartofler ved juletid. Turde dog ikke bruge de hjemmedyrkede til brunede kartofler pga den svingende kvalitet - de købte var dog også ok. Synes ikke de kartofler vi køber nu er af særlig god kvalitet - ikke særlig faste og smagen lidt flad. I det hele taget synes jeg sommeren 2023 var lidt af en udfordring. Havde bøvl med sylteagurkeplanterne. Havde plantet ud og så skiftede vejret og jeg måtte tage dem ind igen - gentog sig et par gange- og dem jeg lod stå gik ud pga kulde. Solbærhøsten katastrofal. Overhovedet ingen bier i bihotellet, men til gengæld pænt med jordbier. ikke særlig mange sommerfugle heller. Håber denne sommer ikke er det nye normal.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. januar 2024 kl. 8.10

@Lene Skelmose
Tak for den fine beskrivelse om at kartoflerne sprækkede og melede ud. Det var netop det de købte kartofler gjorde. Jeg har jo en del små kartofler tilbage, så jeg vil bruge dit råd vedr. kogning.
Jeg var også selv inde på at kartoflerne måske skulle hvile upillede et par timer.
GODT NYTÅR
Ingeborg

5 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 16. januar 2024 kl. 11.13

Slettet af administrator 19. januar 2024 kl. 20.13.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. januar 2024 kl. 13.56

Tak for svarene. Måske en forklaring på, hvorfor man i Middelhavslandene ikke spiser kartofler? Dyrker man overhovedet kartofler sydpå?

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 18. januar 2024 kl. 8.45

Ingeborg; Der dyrkes masser af kartofler i Syd Europa og i det nordlige Afrika. Bare kig i butikkerne om en måned eller 2. :)

8 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 19. januar 2024 kl. 9.35

Slettet af administrator 19. januar 2024 kl. 20.13.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. januar 2024 kl. 9.42

Tak for svarene.
Hvis jeg tænker mig om, kommer årets første nye kartofler fra Marokko og andre steder sydpå.
Senere på året er udenlandske kartofler fortrængt af danske kartofler.... heldigvis.
Min konklusion må være at det forhåbentligt har vejret 2023 vejret som har været uheldigt for kartoffelavlen.
Med venlig hilsen - Ingeborg

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 19. januar 2024 kl. 13.03

#8 'David Petersen' er rapporteret.

Nyt svar til emnet »Kartoffelhøst 2023«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kartoffelhøst 2023

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider