Forum

Bestøvning af Gul abrikosblomme

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 19. marts 2024 kl. 16.16

Hej i forum

Jeg har i et par år haft en god blomstring på mit blommetræ, der er en Gul abrikosblomme. På trods af det har træet dog ikke haft en eneste blomme. Jeg overvejer derfor, om det skyldes manglende bestøvning? Kunne det være tilfældet?
Jeg har to andre blommetræer, men de står ca. 200 m væk i fugleflugtlinje, en Opal og en Italiensk sveske der står ved siden af hinanden. Disse to har ikke haft ret mange blomster, men har til gengæld båret frugt.

Er der nogen der ved, om Gul abrikosblomme er selvbestående, eller i modsat tilfælde, ved, hvilke blommesorter der kan bestøve Gul abrikosblomme?

Venlig hilsen
Marie Louise

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 19. marts 2024 kl. 19.36

Hej Maria.

Jeg har ingen erfaring med gul abrikos blomme, men har lige læst at det er en Reine clude ( forkert stavet) og denne gruppe kan være vanskelig at få til at bære frugt.. jeg kan huske at vi tidligere har skrevet om det herinde og at Boi Jensen ved en masse.

Som jeg læser det skulle du være helgarderet mht bestøvningen
Men blommers blomster skulle også være sarte i forhold til kulde.
Ligesom bier ikke er aktive når vejret er under plus 10 grader...

Så en kombination af flere årsager kan være forbundet med den manglende blommebæring .

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. marts 2024 kl. 18.02

Hej igen.

Jeg har ledt lidt videre og fundet ud af at gul abrikos blomme ikke er selvbestøvende, som du spurgte til i opslaget. Jeg har også fundet denne artikel, hvor det fremgår at blommetræer kan være helt op til 5 år før de begynder at bære frugt

I artiklen står desuden en masse ,som er værd at vide omkring dyrkning af blommer

God læselyst

www.isabellas.dk/haven/frugter-baer/saadan-faar-du-succes-med-dyrke-blommer

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 20. marts 2024 kl. 18.36

Den er helt rigtigt ikke selvbestøvende. Min abrikosblomme ser ud til at sætte en del blomster i år hvilket passer fint med 5-6 års alderen. Jeg har 11 andre blommesorter som står i afstanden 4m-20m fra den. Hvis min vitterligt blomstrer som det ser ud i år, og kan bære det hjem, så kunne det måske indikere at hvis det kikser hos dig så er bestøvningen den er gal med.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 25. marts 2024 kl. 4.49

Mange tak for alle svarene om bestøvning af gul abrikosblomme.

Jeg har nu indkøbt et lille opalblommetræ, som jeg har sat ca. 10 meter fra abrikosblommen. (Det har 2 udsprungne blomster.) Jeg håber, at det med tiden vil løse bestøvningsproblemet.

Min abrikosblomme er 5-6 år gammel og har udviklet sig til et stort og kraftigt træ. Det er rart at vide, at det kan tage mellem 5-8 år før et blommetræ bærer. I år har det mange anlæg til blomster, ligesom sidste år. Nu er det blot at vente til næste år og håbe, at de to blommetræer blomstrer samtidigt. Det burde det gøre ud fra bestøvningsoversigten.

Venlig hilsen
Marie Louise

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 25. marts 2024 kl. 4.49

Mange tak for alle svarene om bestøvning af gul abrikosblomme.

Jeg har nu indkøbt et lille opalblommetræ, som jeg har sat ca. 10 meter fra abrikosblommen. (Det har 2 udsprungne blomster.) Jeg håber, at det med tiden vil løse bestøvningsproblemet.

Min abrikosblomme er 5-6 år gammel og har udviklet sig til et stort og kraftigt træ. Det er rart at vide, at det kan tage mellem 5-8 år før et blommetræ bærer. I år har det mange anlæg til blomster, ligesom sidste år. Nu er det blot at vente til næste år og håbe, at de to blommetræer blomstrer samtidigt. Det burde det gøre ud fra bestøvningsoversigten.

Venlig hilsen
Marie Louise

Nyt svar til emnet »Bestøvning af Gul abrikosblomme«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Bestøvning af Gul abrikosblomme

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider