Forum

Skalotteløg

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hans R., 31. marts 2024 kl. 9.19

Jeg har en lille hobby produktion af grøntsager og vil forsøge mig med skalotteløg. I den forbindelse har jeg to spørgsmål:

-hvilken sort bør jeg vælge, når jeg ønsker store løg, der er nemme at dyrke, lette at opbevare og har god smag?

-hvor meget læggemateriale skal jeg bruge pr. meter. Eller med andre ord: Hvor mange kg sætteløg skal jeg købe, hvis jeg ønsker en række på 100 meter med ca. 12 cm. mellem planterne?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 31. marts 2024 kl. 11.55

Hej Hans.

Der ligger en rigtig god artikel her på Havenyt omhandlede dyrkning af skalotteløg :
www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/loeg_og_porrer/1149.html
Her er bl.a nævnt nogle sorter som er velegnet til økologisk dyrkning, men du bliver nok nød til at google hvert enkelte sort , da de kan være forskellige i smag og størrelse .
Mht dit forbrug af stikløg på de 100 meter og med 12 cm i mellem skal du nok regne med ca 50 kg. Hvis vi antager at der går 8 løg pr meter og disse vejer ca 500 gram passer det meget godt med de 50 kg. . Men det er som sagt bare et gæt.
Nu er det ikke alle steder at du kan få 50 kg stikløg i de gængse sorter, men der findes forhandler hvor du kan købe stort ind, bl.a i Silkeborg og denne forhandler har et relativt stort udvalg at de i artikel nævnte sorter.

Held og lykke med projektet....

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 31. marts 2024 kl. 13.14

Jeg vil foreslå, at du vælger mere end én sort. Så bliver du hurtigere klog på, hvad der kan trives i din have.
Mine sætteløg vejer 4 g pr. stk., og jeg synes, at de er lige i overkanten i størrelse.
Med Sørens anbefaling skal du bruge 30 g løg pr. meter, i alt 3,3 kg til de 100 m.
Jeg dyrker 3 forskellige slags løg (ikke skalotteløg i år), og jeg sætter dem med ca. 8.cm's afstand. Jeg ønsker ikke løg større end 5-8 cm, fordi de store løg ikke egner sig til opbevaring. Så skal du op på 5 kg sætteløg.
Jeg har i 2 år været uden have (pga. byggeri), og jeg er rystet over den ringe kvalitet af løg vi køber. De kan ikke engang holde til nettet er tomt, og jeg bruger da ret mange løg. De gøder nok for meget for at få store løg. Løg afregnes desværre efter vægt, og ikke efter kvalitet.
Jeg er vant til at have egne løg hele året, og det er jeg i gang med igen.
Jeg spiser altid de største løg først, for de har dårligst holdbarhed.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans R., 31. marts 2024 kl. 15.22

Tak for svarene:-)

>Søren: Du nævner en forhandler i Silkeborg. Har du et link?

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 31. marts 2024 kl. 19.32

Hej Hans.

Hvis vi ligger links ud til forhandlerne risikerer vi at de bliver slettet. Derfor har jeg sendt dig en privat besked....

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 31. marts 2024 kl. 19.46

Hej Hans og Lars.

Det var godt at Lars lige fik rettet mig mht til mængden af sætteløg.
Det er klar at sætteløg ikke vejer så meget som jeg først fik skrevet, og med de 50 kg så havde der været sætteløg til 1000 meter i stedet for..

Men det vigtigste er at vi fik det løst...også selv om forhandlerne sikker gerne ville sælge de 50 kg :-)

Nyt svar til emnet »Skalotteløg«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Skalotteløg

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider