Forum

Design af nyt køkkenhavet

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Alan H., 6. april 2024 kl. 7.45

Hej Allé,

Jeg har startet at design et nyt køkkenhave til vores hus i Dragør. Jeg vil gerne bygge nogen højbede til et køkkenhave men vil gerne placer bede rigtig fra starten.

Jeg har vedhæftet et billede af design og vil høre om nogen dygtig mennesker kan komme med nogen input.

Plan er til måske kør med No Dig og jeg vil gerne lave en hotbed.

Har jeg for meget plads til kompost? Er det ok kompost er i skyg fra carport?

Jeg har en ligusterhæk som jeg er lidt nervøs kommer til suge alle næring fra min højbede langs hæk???

Håber i kan hjælp?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. april 2024 kl. 15.51

Hej Allan .

Som udgangspunkt er det bedst at have kompostbeholdere i skyggen og dine bede vendt imod syd. Jo varmere dine bede er om foråret jo hurtigere kan du komme i gang.
Omvendt så er det en god ide at have kompostbeholdere i skyggen, da de let tørre ud i solen. Især i maj måned hvor solen skinner og der kommer rigtig gang i komposteringen.

Det er mine erfaringer, men det er ikke sikkert at andre er enig med mig.

Med hensyn til din ligusterhæk, så giv den noget kompost engang om året, så tager den sjældent skade. Jeg har selv tre Humus kompost beholder stående tæt om ad en ligusterhæk og her gror den som bare pokker. Forklaringen er at der siver næring ud løbende og det nyder hækken godt af.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 7. april 2024 kl. 13.17

I højbede, uanset om de er gravet ned i jorden som i gamle dage, eller om de er opbygget af kasser, træder man ikke på jorden, så det må blive "ikke grave", når først det er anlagt.
I en køkkenhave skal der være sædskifte for at undgå opformering af sygdomme, og for at undgå udpining af jorden (mangel på visse af mikronæringsstofferne). Bedene bør derfor have et nogenlunde ens areal, men de to små kan godt betragtes som ét bed. Jeg ser din plan som en køkkenhave med et 6 årigt sædskifte, medmindre, du har afsat et eller to af bedene til permanente afgrøder, f.eks. asparges.
Kompostpladsen bør have et samle rum og et komposteringsrum. Måske skal du også have et sted til den færdige kompost, hvis du ikke kan udbringe den med det samme. Jeg har tre rum.
Komposten skal holdes fugtig, så den skal stå i skygge. Jeg overdækker desuden min med et gammelt tæppe, så komposteringen kan foregå helt op i toppen af rummet.
Jeg ser ikke noget større problem med hækken, for der er afstand til bedene.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alan H., 14. april 2024 kl. 8.05

Tak for jeres svar!

Jeg tror måske i har misforstået min tegning. De tynde grønne bjælker på toppen af tegning er tynde højbede som løber langs den ligusterhæk. Liguster er meget invasiv og hurtig til at danne roder i alt. Vil den ikke stjælenæring fra grøntsager højbed?

Jeg har taget udgangspunkt i Huw Richards nye bog “The Self-Sufficiency Garden” men jeg har begrænset plads.

Tusind tak for jeres hjælp!

Mvh

Alan

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. april 2024 kl. 22.20

Hej Alan.

Jeg tror ikke at din ligusterhæk vil give dig problemer hvis du anlægger et bed langs hækken. Grunden til at jeg er så optimistisk er at jeg selv har 3 stks Humus kompost - beholdere stående hel op ad en ligusterhæk, som ikke har sat sine rødder op i beholderen endnu. Derfor vil det undre mig hvis du fik problemer med rødder.
Ellers skal du til at grave nogle etanitplader ned langs hækken, men det bliver at for omstændigt og bøvlet. Prøv derfor at anlægge bedene som vist på tegningen og se tiden an.
Men en lille ting undre mig...Er det din plan at skulle stå op i bedene når du klipper hækken?
Måske at du skulle holde en lille afstand fra hækken. Jeg har selv pallerammer som bede og har ca en meter fra min ligusterhæk og frem til den første række pallerammebed....og det går rigtig godt.

Nyt svar til emnet »Design af nyt køkkenhavet«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Design af nyt køkkenhavet

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider