Forum

Udkogte kartofler

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jørgen W, 25. juli 2005 kl. 10.18

Hej Havefolkens

Jeg skal have løst et mysterium.

Sidste års avl af kartofler voldte mig lidt kvaler.

Jeg havde sat sorterne Sava og Exquisa og på forunderligvis begyndte kartoflerne at koge ud her sidst i juli. Toppene blev så kappet af, men lige lidt hjalp det, først hen mod vinter blev Sava nogenlunde ok, men Expuisa forblev dårlige.

Stykket blev gødet med kompost og der blev vandet så toppene ikke hang på noget tidspunkt.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte, 26. juli 2005 kl. 2.04

Jeg har samme erfaring med exquisa.Har prøvet både med vand og k tilskud, men de kogte ud når de ikke var helt nye mere.Måske er det jorden, lerjord...jeg har opgivet exquisa

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 26. juli 2005 kl. 6.35

Det er min erfaring, at man sikrer kogefasthed, når planterne har tilstrækkeligt med vand i hele vækstperioden. Men tilskud af kalium kan være nødvendig.

Med venlig hilsen
Ole Nielsen

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 28. juli 2005 kl. 21.59

Ja Jørgen. Er det besynderligt; at du satte kartoflerne i foråret og så koger de først ud sidst i Juli. Du har simpelthen glemt at fyre op under gryden. Så var det katten rivemig også på høje tid at kappe toppen af, hvis ikke du ønskede det helt store "put i gryde mad". Den oproste Exquisa aspargskartoffel(?) har jeg også prøvet. 2x, første og sidste. Dyrk jordskokker, så får I valutta for pengene. Start i det små, de formere sig. Start indhegnet,eller i spande, og smid ikke resterne i komposten før DEN er færdig.Start med de glatte i Føtex til kr. 37/kg. Du/I/vi får måske 100 kg ud af det. Så enkelt er det for os JORDbrugere/-boere.

Det er spændende Dorte hvordan du næsten prøvede med både vand og klud. Vi andre har selv prøvet det tusinde gange også. Jeg gav kluden skylden.

Nyt svar til emnet »Udkogte kartofler«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Udkogte kartofler

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider