Forum

Robuste spiselige afgrøder.?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 24. april 2025 kl. 22.48

Hvad er de mest robuste spiselige afgrøder, man kan vælge til sin køkkenhave.?

Jordskokker, mælkebøtter, brændenælder, lådden dueurt og skvalderkål har jeg i forvejen, mange tak. :-)

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 25. april 2025 kl. 8.24

Jeg har 'glemt,' at luge ved mine rabarber i årevis. Den ene række kæmper mod græsset og det andet område er dækket af skvalderkål, - jeg får alligevel alle de rabarber, som jeg har lyst til. Udbyttet vil uden tvivl være større, hvis jeg fik luget og hvis jeg vandede planterne af og til, - men jeg er tilpas gl. (og doven;) til at dosere havearbejde med omhu. d:)
Stikkelsbær og hindbær trives også uden hjælp her.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 25. april 2025 kl. 15.35

Ja, rabarber er meget robuste. Jeg plejer at holde mig fra dem, fordi jeg er bekymret for syren. Men da jeg var barn spiste jeg engang syv portioner af min mormors rabarbergrød, før den ikke smagte godt mere. :-)

Jeg er lidt skuffet over nogle af mine pæretræer. De er sådan set pænt robuste, men det er kun et af dem, der giver ordentligt modne, søde og saftige frugter. Det er et træ, som jeg ikke selv har plantet, så jeg kender desværre ikke navnet på sorten.

Hvad med nødder.? Er der evt. nogle bestemte sorter, som både giver udbytte og er robuste.?

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 26. april 2025 kl. 20.01

Hindbær og brombær er ret livskraftige. Og så skulle jordskokker være gode, jeg har dog ikke selv prøvet dem

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. april 2025 kl. 20.57

Hej Jakob.

Meget at det ukrudt som vi har i haverne og som vi slås med kan spises. Hos mig har jeg plantet ramsløg og det så sig selv uden at det har spredt sig over det hele. Men det sker nok med tiden..:-)

Fordelen ved netop ramsløg er at det visner hen og forsvinder efter at det har afblomret og kommer først året efter..,
Vidste du at løget fra ramsløg kan bruges i madlavning. Det var min svigerfar, der fortalte mig det. På markeder i de baltiske lande sælges disse løg i bundter og bruges i madlavning.

Så hvis man får for mange løg kan de udnyttes . De må siges at være en robust afgrøde, der ikke nødvendigvis skal plantes i køkkenhaven, men kan som jeg har gjort det sætte dem i forhaven under min spireahæk.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 27. april 2025 kl. 13.17

Mette Lund sv3

Jeg synes, at jordskokker er meget friske og lækre at spise rå.
Men man bør nok advare omgivelserne om, at de rå kan være dygtigere end kål til at danne luft i maven. lol

Skal de være nemmere at skrælle, så kan jeg anbefale, at man avler på en sort med store knolde.

Måske andre ved, om der kan komme noget godt ud af at sylte jordskokker.?

Søren Duun sv4

Jeg kender godt ramsløg (hvis jeg da ikke forveksler dem med noget giftigt), og det er rigtigt, at de gerne vil brede sig.
Der er endda et par steder, hvor det vil lugte fælt af løg, når jeg om kort tid slår græs for første gang i år.
Det må nok være lidt besværligt at høste, pille og skive alle de små løg, når der skal være nok til en stor bøf med top på. ;-)

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 28. april 2025 kl. 10.05

Rabarber kan faktisk være ganske velegnede til at blive dyrket i en græsplæne.
Planten på nedenstående billede blev endda kørt over med græsklipperen i efteråret.
Der er god fortrydelsesret i begge retninger. Lader jeg den vokse, så vil den med sine blade sandsynligt skygge og udtørre andre planter i armod og på den måde langsomt danne sit eget bed. Men klipper jeg den igen, så er det nok helt slut, og græsplænen har næsten allerede genetableret sig selv.

Hvad med skovjordbær.?
Hvis man vender en tørv og sår eller planter skovjordbær, vil de så brede sig af sig selv i græsplænen, hvis de ikke bliver klippet.?

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. april 2025 kl. 11.11

Hej Jakob.

Min erfaring med skovjordbær er at de helst vil vokse i en muldrig løs jord og ikke den beton jord som jeg har. Hvis man kan få fat i en klon af svenske skovjordbær, der laver masser af udløber og renholder bedet dvs uden græs og flereårge ukrudt så kan man godt få dem til at vokse i haven . Jeg har for mange år tilbage passet en have for en ældre dame og hun havde masser af svenske skovjordbær som spredte sig villig og hvor jeg fjernede masser af udløber.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 29. april 2025 kl. 7.33

"Around the world in 80 plants" af Stephen Barstow er en interessant bog om spiselige vilde planter. I disse tider kan det måske være en god ide at få nogle hjem i haven. Hasselnødder er den første kendte "dyrkede" ( blev beskåret) plante herhjemme. Helt tilbage fra oldtiden.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 29. april 2025 kl. 21.17

Mange tak for alle svar.

Her en større rabarb i græsplænen.
Den plejer at danne en ca. 2 meter høj stok, og i år er der flere på vej.
Der bliver måske frø nok til en hel lille mark.

Nyt svar til emnet »Robuste spiselige afgrøder.?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Robuste spiselige afgrøder.?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider